Digital Life
Välkommen till Digital Life – full koll på den digitala världen
4

Leder dig rätt – oftast

Navigon MobileNavigator för Iphone 3G/3GS

Navigatorgiganten Navigon släppte i våras en mobilbaserad navigationsapplikation till Iphone 3G(S) (kräver Iphone OS 3.0). Digital Life gav sig ut på bilsemester genom Europa i sommar och lät Navigon visa vägen.

MobileNavigator för Iphone finns att köpa på App store och finns i två varianter – Norden och Europa (se lista för länder som ingår i Europaversionen längre ner).  Nordenversionen kostar 659 kronor medan Europaversionen går lös på 949 kronor – fram till och med 31 augusti går det dock att köpa Europaversionen för 749 kronor.

Nedladdning och installation av Europaversionen gick smärtfritt, men tog en dryg timma att genomföra då applikationen är något utrymmeskrävande. Europaversionen kräver 1,7 GB i ledigt utrymme (det dubbla vid installationstillfället) och Nordenversionen tar upp ca 350 MB.  Till skillnad från Google Maps finns alla kartor lagrade i telefonen efter installationen, vilket innebär att det inte krävs någon internetanslutning för att navigeringen ska fungera. Denna faktor kan vara helt avgörande utomlands då du inte kommer att åka på några dyra roaming- och datatrafikavgifter när du använder MobileNavigator. För att använda Google Maps måste du ha tillgång till internetanslutning – utomlands kan detta bli en väldigt dyr historia.

Kartor
Kartorna verkar vara väldigt uppdaterade, i alla fall för Sverige. En rondell som bara byggdes för två månader sedan i Växjö finns med i Europa-versionen, vilket jag blev ganska förvånad över. Kan inte svara på hur uppdaterade kartorna är för resten av Europa, men genom Danmark, Tyskland, Slovakien, Tjeckien och Ungern stötte vi endast på en rondell som inte fanns med på kartan. Framförallt i Tyskland och vissa delar av Tjeckien och Slovakien byggs det också nya vägar så det knakar om det, och jag kan inte minnas att vi åkte på någon nybyggd väg som inte fanns med på kartan. När vi kom in i Rumänien blev det lite värre – kartan över landet är allt annat än komplett och mindre byar finns tyvärr inte ens med på kartan. Jag misstänker att detta kan vara samma dilemma för kartor till vissa andra östeuropeiska länder.

Navigation
Vad gäller navigationen så verkar deras ruttberäkningsalgoritm inte vara helt felfri. Det finns tre alternativ för hur rutten ska beräknas; snabbast väg, kortast väg, och bäst väg – vilket förmodligen är en kombination av de båda. Vi bilade ner till Rumänien via Danmark, Tyskland, Tjeckien, Slovakien och Ungern – en rutt som vi gjort med familjen varje sommar de senaste 20 åren och numera kan utan och innan.

Annons

På vår resa genom Sverige och Danmark ner till Tyskland så tog den oss raka spåret ner till Puttgarden, men på resan genom Tyskland tog den ett par tveksamma avstickare – bland annat en på 10-15 km från Autobahn någonstans i Hamburg-området. Vi testade att följa den men det är svårt att svara på om det sparade oss tid eller inte – uppskattningsvis rör det sig om +/- 5-10 minuter. Runt Berlin krånglade den också till situationen för oss lite grand. Istället för att ta oss runt Berlin via väg A10, som är Berlinringen, drog den in oss på väg 110/111 som går nästan rakt igenom Berlin. Det är fortfarande en 3-filig motorväg genom hela staden, men trafiken är blytung, speciellt runt 5-tiden, då vi råkade köra igenom. Nu när jag i efterhand tittade på kartan så ser jag att den vägen som GPS:en valde faktiskt är bra mycket kortare än om man kör hela Berligenringen via A10, men med tanke på den tunga trafiken så lär vi ändå förlorat på det i tid.

Nere i Rumänien så ville navigatorn leva sitt eget liv. Traditionell karta är att rekommendera i detta fall. På hemfärden, när vi var ca 100 km från den ungerska gränsen, ville den fortfarande att jag skulle vända om och ta en omväg på 45 mil (!) för att ta oss över gränsen. Detta beror dock kanske inte helt på Navigon utan det faktum att infrastrukturen i Rumänien är under all kritik. Så gott som alla stora nationella tungt trafikerade vägar löper igenom storstäder och små bynar konstant – något som jag misstänker navigatorn ville undvika.

Kartan är också fullproppad med POI:s (Points of interest). Varenda pizzeria och restaurang verkar av allt att döma finnas med – framförallt i Sverige men också i övriga Europa. Bensinmackar, uttagsautomater, livsmedelsbutiker, bibliotek, snabbmatskedjor, bilaffärer. Allt. Mycket imponerande. Enligt Navigon själva finns över 2 miljoner POI:s med i Europa-versionen. Dessutom är POI:s inte bara angivna som tex livsmedelsbutik, utan även namnet är angett. Detta var guld värt för oss då vi ville köpa med oss lite livsmedel mitt i natten i Ungern när vi åkte igenom. I de större städerna så har livsmedelsjätten Tesco öppet dygnet runt, så vi lät Navigon lista upp alla livsmedelsbutiker i närheten, och bara två kilometer och fem minuter senare stod vi på parkeringen till ett Tescohus, redo att fylla kundvagnen med ungerska delikatesser. Klockrent.

Vägledning och övriga funktioner
MobileNavigator finns i ett tiotal olika språk , som väljs automatisk beroende på vilket språk telefonen är inställd på. Röstvägledningen är tydlig och instruktioner ges i god tid. Detta kompletteras med deras Reality View Pro, som är en grafisk avbildning av motorvägsavfarter och korsningar. Det går alldeles utmärkt att använda navigatorn och lyssna på musik från telefonen samtidigt, vilket är ett stort plus. Du kan också låta navigatorn varna om du överskridit hastighetesgränsen på vägen du kör på.

När du avslutar navigationen för telefonsamtal eller annat återupptas navigationen automatiskt när du startar upp programmet igen.

Bra värde för pengarna
På det hela taget tycker jag Europa-varianten var värd sina 949 kronor, men ska man göra en längre bilresa genom Europa så kan det vara klokt att komplettera med en riktig vägatlas för att försäkra sig om att man inte spiller onödiga timmar på rutter som kanske inte alltid är de bästa.

Värt att nämna är också att du bör skaffa en Iphone-adapter och hållare till din bil då gps-funktionen slukar batteri i rekordfart. Belkins FM-sändare är varmt rekommenderat. Den är egentligen framtagen för Ipod men den funkar klockrent till Iphone också. De enda gångerna du hör någon störning från telefonen då du lyssnar på musik är när telefonen byter nät.

Pris: 949 kronor (749 till och med 31 augusti) för Europaversionen. 659 för Nordenversionen
Kartor (Europaversionen): Albanien, Andorra, Belgien, Bosnien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Gibraltar, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Lichtenstein, Litauen, Luxenburg, Makedonien, Monaco, Montenegro, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, San Marino, Sverige, Schweiz, Serbie, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbrittanien, Tjeckien, Tyskland, Vatikanstaten, Vitryssland, Österike.
Kartor (Nordenversionen): Sverige, Danmark, Norge, Finland
Storlek: 1,7 GB (Europaversionen) 350 MB (Nordenversionen).
Systemkrav: Iphone 3G eller 3Gs och Iphone OS 3.0 eller senare.

Leder dig rätt – oftast

Navigatorgiganten Navigon släppte i våras en mobilbaserad navigationsapplikation till Iphone 3G(S) (kräver Iphone OS 3.0). Digital Life gav sig ut på bilsemester genom Europa i sommar och lät Navigon visa vägen.


4
Vi diggar
  • Navigationen finns i din ficka var du än befinner dig
  • Ingen internetuppkoppling krävs
Vi dissar
  • Ouppdaterade kartor för vissa länder
  • Väljer
  • vissa tveksamma rutter
Visa kommentarer / Kommentera nu
Leder dig rätt – oftast - Navigon MobileNavigator för Iphone 3G/3GS
Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17