Digital Life
Välkommen till Digital Life – full koll på den digitala världen

Intryck från IFA-mässan

IFA 2010 IFA 2010 i Berlin är delvis kaotiskt dagen innan öppnandet. Området är enormt och den late kan ta buss mellan hallarna. Första anhalt blir Samsungs presskonferens. Efter en labyrintisk promenad genom halvfärdiga utställningar konfronteras vi med en överfull lokal.

Showen drar igång just när vi har trängt oss in längst bak. Jag, som inte är van vid stora produktlanseringar, fascineras först av det dramatiska upplägget. Här ska världen förändras.

Samsung vill hjälpa konsumenter att ”orkestrera sina livsstilar som aldrig tidigare”, så att de kan skapa ”ett smartare liv”, ”ett enklare liv” och ”ett berikat liv”. En entusisastisk talkshow à la teve blir sedan så full av entusiastiska floskler och välrepeterade säljfraser att publiken fnissar ironiskt. Och en gräns passeras när en ny liten videokamera sägs vara ”the perfect example of a smarter life if ever there was one”. Intressantast är nya iPad-konkurrenten Galaxy Pad – mindre och med fler funktioner. Men jag undrar om det verkligen behövs ett mellanting mellan smartphone och laptop. Samsungs monter är jättelik och domineras liksom andra tevetillverkares av årets trend: 3D. Där finns också en apparat som visar 3D utan glasögon, fast den ger mig mest huvudvärk.

Projektortillverkaren Epson går dock emot 3D-trenden, enligt egen utsago därför att ”det är för dålig bildkvalitet”. I stället demonstrerar man stolt nya projektorn EH-R4000 med en kontrast på upp till 1 000 000:1. Och bildkvaliteten är verkligen förbluffande. Priset kommer att hamna på kanske 5 000 Euro, drar man till med när jag pressar lite. Epsons nya interaktiva projektor verkar också riktigt… smart. Den projicerar på mycket nära håll och man slipper bli bländad, något jag själv hatar när jag står därframme och ska prata. Till skillnad från konkurrenten Smartboard klarar man sig med bara projektorn. Ingen särskild tavla behövs.

Philips framhåller också 3D-teve och menar, liksom alla andra, att konsumenterna vill ha ”en helt uppslukande upplevelse”. Holländarna lanserar till och med en 3D-rakapparat (öh?), som man får prova om man vill. (Och, lite vid sidan av ämnet här, en AirFryer som friterar nästan utan fett.)

Annons

På ett djupare plan tror jag att det här med uppslukande upplevelser, ett medieinbäddat liv, är den kanske viktigaste trenden. Meningen tycks vara att vi ska vara omslutna hela dagarna, på jobbet med hjälp av Internet och mobiler, på fritiden likaså samt med teve och annan underhållning.

En mindre utställare, Intelligentes Wohnen (intelligent boende), åskådliggör hur du tas om hand av ditt intelligenta hem, din ”välbehagscentral”, dygnet runt. Honnörsorden är komfort och säkerhet. Mindre upphaussat på ytan, men mycket närvarande därunder, är olika realtidsfunktioner, det vill säga att ha koll på sitt liv, sina vänner och sina saker via nätet överallt hela tiden. Ett sött exempel är Beurers Babyphone, som även indikerar bebisens sinnesstämning för rumsligt frånvarande föräldrar.

Slutligen, förutom 3D och realtid, är den tydligaste trenden att alla alla tillverkare tycker att miljön, naturen, är näst viktigast. Allra viktigast är kvaliteten på dess återgivande i teve.

Visa kommentarer / Kommentera nu
Intryck från IFA-mässan - Teknik, Nyheter
Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17