I en tid när var och varannan tunnelbaneresenär bär färgsprakande och fräcka hörlurar på sina huvuden är det svårt att föreställa sig att det fanns en tid då i princip alla hörlurar som såldes var svarta, plastiga och trista. Fokus låg på ljud och teknik – och om någon mot förmodan skulle gå mot strömmen och ge sina hörlurar lite färg avfärdades deras produkter som leksaker.
Vågad lansering lyckas
En viktig spelare i utvecklingen mot snyggare, färgglada och mer moderiktiga hörlurar var svenska Zound Industries. Kollektivet startades av åtta personer från Stockholmsområdet – och deras mål var att skapa den mest klassiska hörluren någonsin.
2009 lanserades varumärket Urbanears och de tre första hörlurarna, alla döpta efter platser i Stockholm. Det var den slimmade Tanto, in-ear-hörluren Medis och det var Plattan.

Musikstjärnor och kändisar väljer Urbanears
Försäljningen tog fart omgående och snart blev hörluren en vanlig syn i såväl Stockholm som New York. Hajpen blev inte mindre av att Kanye West publicerade företagets produkter och kampanjbilder på sin blogg, men han var inte den enda stjärnan som fastnade för lurarna. Sedan dess har de burits av såväl Lena Dunham som Zlatan och den tyska technoartisten Sven Väth.

Färgerna – bara en del av succén
Vad var det som gjorde Plattan så framgångsrik? Dels var det färgerna, förstås. Den första versionen av Plattan lanserades i fjorton kulörer. Den ursprungliga idén var att man skulle följa modecyklerna och uppdatera färgerna två gånger om året. Idén visade sig dock vara mer kreativ än hanterbar och logistikmässigt var det ogenomförbart. Idag finns Plattan i fem basfärger som ett par gånger om året kompletteras med limited edition-utgåvor och samarbeten.
Men framgångarna handlade inte bara om färg. Hörluren hyllades även för sin karaktäristiska textilkabel, sin handsfree-mikrofon och sin “Zound Plug” – en smart finess som lät en kompis ansluta sina hörlurar och dela på upplevelsen.
En annan viktig faktor var priset och att prislappen hamnade på just 599 kronor var ingen slump. Att släppa en hörlur som kostade som en tröja eller ett par jeans – och samtidigt levererade bra ljud för pengarna – visade sig vara ett vinnande koncept.

Läs vårt test av Urbanears Plattan 2 BT här.
75 uppdateringar sedan lanseringen
Genom åren har Urbanears uppdaterat sin portfölj med flera olika hörlurar för olika ändamål, men Plattan har alltid hållit i sig. Samtidigt har den aldrig slutat utvecklas. Det skulle dröja flera år innan uppföljaren såg dagens ljus, men faktum är att hörluren sedan start har uppdaterats hela 75 gånger utan att det har gjorts någon stor notis av det. Ljud, ergonomi, finish och material: allt förfinades under årens lopp.
Plattan klipper kabeln
2015 hade det blivit dags för en trådlös variant i form av Plattan ADV och året därpå avtäcktes slutligen Plattan 2. Den här gången var slagordet ”Everything is different” och även om det inte gick att ta miste på Plattans utseende hade designen uppdaterats för en ny generation.
Nu är vi framme vid vintern 2017. Trådlösa Plattan 2 BT har just lanserats och med sin fenomenala batteritid och sitt fina ljud ser den ut att bli ännu en framgång.
Om det kommer att dröja ytterligare sju år innan vi får se en uppföljare får framtiden utvisa, men om det är någonting som är säkert så är det att Plattan kommer att fortsätta förvalta sin status som stilbildare och designikon för en lång tid framöver.

Läs vårt test av nya, trådlösa Plattan 2 BT här.
Mer info om Plattan 2 BT och fler produkter finns på Urbanears hemsida.
Läs även: Julklappstips från Urbanears (sponsrad länk)
Våra senaste jämförande tester
Bäst i test: Sportklockor
Bäst i test: Mobiler i premiumklassen 2017
Bäst i test: Gaming-tangentbord
Bäst i test: 3 nya spelmöss
Bäst i test: Brusreducerande hörlurar
Bäst i test: Bluetooth-högtalare
Bäst i test: 5 tv-apparater med 4k
Bäst i test: In-ear-hörlurar
Bäst i test: Träningsarmband