När man talar om bilar pratar man om tre saker. Det ena är detaljkvalitet, det andra effekt per kilo, och det tredje är miljöaspekten. Låt oss göra ett liknande test med u46sv.
Det första som slår oss är utseendet. Den är beige och diskret, och designspråket påminner oss lite om interiördesignen i vissa tyska premiumbilar. Det är borstat stål, aluminium och svart plast. Datorn känns sober och byggkvaliteten är gedigen. Det är trist att man belamrat datorn med klistermärken och dekaler. För allt känns välgjort, från gångjärnen på skärmen till tangentbordet och styrplattan. Skärmen är riktigt bra, men vi hade önskat lite högre upplösning, då 14-tummaren endast har 768 pixlar på höjden.
Det andra som slår oss är ytterligare en likhet men en tysk premiumbil, nämligen att datorn känns enormt tung. Trots att den väger in på 2,3 kilo så känns den tyngre. Och likt premiumbilar i miljonklassen så kompenserar man med massor av effekt. När vi utför prestandatester så gör u46sv väldigt bra ifrån sig med undantag för den långsamma hårddisken.
Vad gäller bilar så pratar man gärna bränsleekonomi, och vid en liknande jämförelse gör Asusen riktigt bra ifrån sig. Datorn har en batteritid på uppemot 9-10 timmar när man väljer att dra ner alla inställningar på absolut minimum. Asus menar att detta är bra för miljön. Vi vill slå på allt och njuta av farten. Gasen i botten liksom!
Asus u46sv är kort och gott en bärbar dator för den som kör en tung och stor tysk bil med en jättestor och effektstinn snurra under huven. Med sin tyngd passar den alla som gillar när det går snabbt men som inte själv vill röra på sig speciellt mycket. Det känns som man dekaltrimmat en Mercedes, vilket vi alla vet är helt överflödigt.