Den utsökta kontrollen, den krispiga grafiken och det perfekta soundtracket var bara några av alla de bitar som föll på plats när polyuretan-hjulen mötte Warehouse-banans kalla betonggolv. Året var 1999 och spelet hette Tony Hawk Pro Skater.
Likt en skateboardåkare som tar fart i vertikalrampen nådde uppföljarna ännu högre, men sedan planade det ut. Det enkla konceptet nådde sin topp redan med den tredje delen för snart 15 år och sedan dess har alla försök till förnyelse har lett till lite sämre spel: från det pubertala Jackass-flirtandet i Underground-spelen till plasttillbehörs-katastroferna Ride och Shred.
Låg ambitionsnivå
Tony Hawk Pro Skater 5 är ett spel som lockar med nostalgi och tillbaka till rötterna-tänk. För en gammal Tony Hawk-räv låter det såklart kul, men det dröjer inte många minuter innan man inser att Tony Hawk Pro Skater 5 är en enda stor gäspning. Många har klagat på buggar och uråldrig grafik, men det som gör allra ondast är att man har använt nostalgin som en ursäkt för att lägga ambitionsnivån så lågt att det känns som ett regelrätt hån.
Slapphänt bandesign
Visst är det lite kul att nöta toppoäng och knyta ihop trick med hjälp av manuals, men Robomodo lyckas aldrig komma i närheten av de ursprungliga utvecklarna Neversofts fingertoppskänsla. Fantasin är fullständigt obefintlig, banorna är ödsliga och den nya onlinedelens innebär inte så mycket mer än långa väntetider.
Tony Hawk Pro Skater 5 är inte sämst i serien (Ride-spelen och racingspelet Downhill Jam leder den ligan), men det finns åtminstone tio Tony Hawk-spel som du bör välja framför det här hafsverket. Om det inte hade varit för femman i titeln hade det inte fått någon uppmärksamhet överhuvudtaget.