Vad händer när den välrenommerade utvecklaren Atlus korsbefruktar sin Shin Megami Tensei-serie med rollspelsserien Fire Emblem? Uppenbarligen Tokyo Mirage Sessions ♯FE, som i allt väsentligt känns som ett helt nytt spel utan krav på förkunskaper.

Välkommen till Shibuya
Däremot bör du vara medveten om att Tokyo Mirage Sessions ♯FE är ett väldigt japanskt spel. Inte nog med att all dialog är på japanska. När de aspirerande popstjärnorna som spelet handlar om dansar, sjunger, flämtar och fnittrar uppfylls alla tänkbara fördomar om både japanska rollspel och japansk ungdomskultur.
Spelmässigt kan man dela upp spelet i två delar. Dels har vi segmenten då Itsuki, Tsubasa, Kiria och de andra ungdomarna rör sig i coola Tokyo-stadsdelar som Shibuya och Harajuku. Här får de tid att nysta i berättelsen, socialisera och skicka emoji-strösslade sms till varandra (smart förlagda till Wii U-kontrollens skärm). Dels har vi äventyren i den alternativa dimensionen Idolsphere där alla strider sker.

Räcker hela sommaren
Vi har sett upplägget många gånger förut, men Tokyo Mirage Sessions ♯FE lyckas osedvanligt bra med att kombinera de olika delarna. Stridssystemet är nämligen riktigt kul och tempot är välavvägt. Varje Idosphere-labyrint har ett speciellt tema och så fort den där känslan av meningslöst nötande börjar smyga sig på händer någonting nytt. Det ständigt växande karaktärgalleriet lär sig nya förmågor stup i kvarten och det finns alltid någon detalj att finjustera i de läckra menyerna.
I och med att det släpps så få spel till Wii U lär många av er snegla på Tokyo Mirage Sessions ♯FE i butikshyllan, och vi kan inte göra annat än att rekommendera det. Med en speltid på över 50 timmar lär ni dessutom ha att göra hela sommaren.
Läs även
Recension: Overwatch
Recension: Dark Souls 3
Recension: Xenoblade Chronicles X
Recension: Uncharted 4: A Thief’s End
Recension: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4