– När vi utannonserade att vi skulle göra ett Star Wars-MMO undrade många fans varför vi inte gör ett Knight of the old Republic 3 istället, men sanningen är att det är precis vad vi har gjort. Vi har också gjort Knights of the old Republic 4, 5, 6, 7 och 8. Så stort är spelet, berättar Hall Hood med inövad entusiasm när jag träffar honom i mitten oktober.
– Att vi inte kallar spelet Knights of the old Republic 3 beror helt enkelt på att vi har så mycket mer än bara Jediriddare i spelet!
Det råder inga tvivel om att Star Wars: The old Republic är ett omfattande projekt. Efter att ha tillbringat några timmar med spelets smugglarklass slås jag av hur mycket det påminner om Biowares tidigare spel. Även om upplägget känns World of Warcraft berättas storyn med samma välregisserade dialogscener som vi lärt oss att älska i Knights of the old Republic, Dragon Age och Mass Effect.

Under genomgången i förmiddags berättade du att spelet innehåller hundratusentals rader av inspelad dialog?
– Det stämmer. Det är kul, för när jag hörde att det var hundratusentals rader dialog i spelet kollade jag på manuset till Rymdimperiet slår tillbaka. I hela filmen var det 846 rader dialog. Det fick mig att inse att vi hade skrivit dialog motsvarande hundratals Star Wars-filmer!
Hur många är involverade i skrivandet?
– Vi är ett stort team. Jag har inte koll på hur många vi är, men vi är tveklöst det största teamet som någonsin satts ihop för att skriva storyn till ett tv-spel.
Vilka problem stöter man på när man skrivet ett onlinerollspel?
– Problemen är de samma som när man skriver ett ”vanligt” tv-spel. Den stora skillnaden från att skriva ett filmmanus eller en roman är att man inte kan utsätta din protagonist för lika hemska saker. Man måste hitta ett sätt att utmana spelarna utan att trycka ner dem. De måste känna att de är hjältar.
