Digital Life
Välkommen till Digital Life – full koll på den digitala världen

Vinterlandskapen vi aldrig glömmer

Vintern är här och för många av oss innebär det julledigt. Mellandagarna är som bekant ett utmärkt tillfälle att förkovra sig i dåtidens digitala världar och ta igen det man inte hunnit spela under det gångna året.

Men för att få den där riktiga julkänslan ska man naturligtvis gräva sig djupare ner i spelhögen och plocka fram de riktiga julklassikerna – de som får oss att glömma allt vad grå slask, Kalle Anka och brunmelerade pulkabackar heter

Christmas Nights (Saturn, 1996)
Den som valde Sega Saturn framför uppstickaren Playstation hade verkligen inte mycket att glädja sig åt, men i det annars så mediokra spelutbudet fanns det åtminstone en riktig pärla. Det förtrollande vackra ”Nights into Dreams” räddade konsolens anseende och när specialutgåvan ”Christmas Nights” landade var även julen räddad. När den interna klockan utropade juletid täcktes banorna av snö och vips var de generiska lådorna utbytta mot snirkligt inslagna julklappar. Det blir inte mer jul än såhär.

Xmas-Lemmings
Xmas Lemmings (Amiga/PC, 1991)
Xmas Lemmings var helt sonika en julpyntad variant av det omåttligt populära pusselspelet Lemmings som gick varmt i diskettstationerna runt 1991. Lämmeltåget var redan en mycket näpen bekantskap och när de små liven tog sig fram genom snödrivor iförda tomteluvor till klassiska julmelodier blev spelet lika mysigt som det var frustrerande svårt.

Goldeneye-007-(1997)
Goldeneye 007 (Nintedo 64, 1997)
Många var vi som ramlade av stolen när vi såg vilka underverk Infinity Ward gjort med begreppet snöyra, men samtidigt var det omöjligt att inte dra paralleller till Rares stilbildande flaggskepp Goldeneye 007. Efter att ha tagit sig genom två relativt linjära uppdrag fick man nämligen besöka Sibiriens vidsträckta snölandskap. Miljöerna var lika stämningsfulla som träden var kantigt kulissartade och när vi prickat vår första ryss genom kikarsiktet visste vi att ingenting någonsin skulle bli sig likt.

Annons

James-Pond-II---Codename-Robocod-(1993)
James Pond 2: Codename Robocod, (Sega Megadrive, 1991)
Bakom den provocerande fåniga titeln (spelets hjälte är en torsk!) döljer sig en genuint familjär julberättelse, som gjord för högläsning framför brasan. Premissen är följande: antagonisten Dr. Maybe har flytt till nordpolen där han ockuperat Jultomtens verkstad för att smida elaksinnade julklappar i form av exploderande pingviner. Nu är det upp till James Pond att rädda barnens högtid och återställa ordningen.

Super-Mario-64
Super Mario 64 (Nintendo 64, 1996)
I svampriket finns det minst en snövärld. Det är en regel. I de tidiga Mario-spelen kännetecknas dessa världar främst av ett halt underlag som gör precisionsartade plattformshopp till en plåga, men så fort grafiken tillät det fylldes banorna med den vitaste av pudersnö. På ”Cool, Cool Mountain” i Super Mario 64 excellerar den frostpudrade estetiken i vinterljuva detaljer som snögubbar, pingviner och granträd. En plats att återkomma till.

Final Fantasy VI (SNES, 1994)
För de allra flesta är julen någonting positivt. Man får presenter, har det trevligt, äter god mat och lyssnar på Carola. Men för andra är julen ett helvete. Öppningsscenen i Final Fantasy VI får symbolisera misär, brustna drömmar och besvikelser – den där skitjulen som man bara vill ska ta slut. När de ödesmättade orgeltonerna avtagit befinner vi oss på en snötäckt bergsopp och i nästa ögonblick börjar vandringen.

Ski or Die (NES, 1990)
Vintersport har aldrig porträtterats med någon större trovärdighet i spelmediet. Medan andra genrer strävar efter realism gör sig vintersporten bäst när den tar sig friheter. I Ski or Die stiftar vi bekantskap med klassiska grenar som ramp, släde, utförsåkning och snöbollskrig, men det vi minns bäst är den mysiga byn man utgår från. Här kan man skida runt utan att göra någonting speciellt, eller varför inte besöka skidbutiken?

Visa kommentarer / Kommentera nu
Vinterlandskapen vi aldrig glömmer - Spel, Feature
Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17