4

Recension: Yakuza 0

Hårdkokt gangsteraction

Här är det nävarna och sparkarna som talar sitt tydliga språk. Yakuza 0 levererar grym action och en engagerande story.

Yakuza 0 är den senaste delen i den kritikerrosade Yakuza-serien. Som du kanske kan utläsa av titeln så tar den oss tillbaka till gangstersagans början. Historien börjar med att vi presenteras för seriens huvudkaraktär, Kazuma Kiryu, som följer sin pappas fotspår som en medlem i den japanska maffian, Yakuza. Efter att Kiryu pressat en underhuggare på pengar och utdelat en och annan smäll, blir han nästa dag varse om att offret hittats död med en kula i pannan. Han blir inte bara anklagad för brottet, utan det visar sig även ha inträffat på en öde tomt som samtliga av japans kriminella familjer är ute efter. Det uppstår en rejäl härva för vår huvudperson som måste göra allt som krävs för att bli rentvådd och upprätta sitt rykte. I gammal vanliga Yakuza-anda löses problemet enklast med våld i överflöd.

Vässa knogarna

Du kommer inte kunna gå många meter innan något gäng kommer springandes och vill ge dig på käften. Jag klagar absolut inte, slagsmålsekvenserna är ren och skär våldsunderhållning av högsta klass. När det finns en mängd olika slagsmålsstilar som alla har sina egna uppgraderingar att bemästra, så blir ingen fight den andra lik. Kontrollen fungerar felfritt och även om du ibland ska ge dig på ett 20-tal fiender åt gången känns det aldrig rörigt. Samtidigt som det går fort och striderna är intensiva har du fortfarande tid att känna av vilka attacker och stilar som passar för situationen, antalet fiender och din motståndares styrkor och svagheter.

Engagerande berättelse med fåniga sidouppdrag

Det märks verkligen att man har en stor respekt för berättandet. I sina bästa stunder håller Yakuza 0 så pass hög storykvalitet att jag utan tvekan skulle kunna se spelet som en utmärkt film eller tv-serie. Karaktärerna är stenhårda och underhållande och storyn känns genomtänkt. Även om spelet innehåller många och långa filmsekvenser känns de aldrig tidsödslande eller utdragna. Däremot innehåller spelet fåniga och tidskrävande sidouppdrag där du till exempel kan få ge ett populärt band råd i hur man blir tuff eller ställa upp på att köra karaoke där finess och spelglädje lyser med sin frånvaro. Tur nog är dessa sammandrabbningar en minimal del av spelet som man snabbt kan glömma.

Yakuza 0 är ett väldigt roligt spel som levererar osviklig spelglädje och något så unikt som en välskriven story.

• Genre Äventyr, Action
  • Format PS4