3

Recension: Xenoblade Chronicles 2

Ett beroendeframkallande men förutsägbart rollspel

Monolith Soft ger oss ett japanskt rollspel som inte kommer med några revolutionerande nyheter, men det gör egentligen inte så mycket.

Några av mina absoluta favoritspel genom tiderna är japanska rollspel. Xenoblade Chronicles 2 sållar sig däremot inte till dessa, utan är mest en gemytlig upprepning av det vi sett i genren de senaste tjugo åren. På gott och ont. Lite som ”comfort food”, en maträtt som ger dig en nostalgisk eller sentimental känsla utan att för den delen leverera en sensationell smakupplevelse.

En kluven värld bland molnen

Oavsett kvalitén på andra aspekter av upplevelsen lyckas nästan alltid de japanska rollspelen presentera en fantasieggande och intressant värld man gärna skulle besöka. Xenoblade Chronicles 2 är inget undantag. Spelet utspelar sig i en himmel täckt av moln som sträcker sig så långt ögat når, där gigantiska valliknande varelser fungerar som kontinenter på vilka de sista människorna bosatt sig. I centrum av berättelsen möter vi skrotletaren Rex, som under ett uppdrag träffar ett så kallat ”Blade” med namnet Pyra, som letar efter spelets motsvarighet till paradiset innan världen möter sin undergång. På vägen träffar de nya vänner, fiender och hungriga monster enligt genrens intrampade traditioner.

Skulle jag förklara alla komplexa och märkliga begrepp som ”Blades”, ”Drivers”, ”Titans” och ”The Aegis” i den här recensionen skulle den bli väldigt lång, så det skippar jag. Däremot gömmer det sig en ganska spännande berättelse med välskrivna karaktärer bakom allt fluff som jag engagerat följer under äventyrets gång.

Dessvärre är inte allt guld och gröna skogar, då de mäktiga eller rörande scenerna ofta krockar med plumpa skämt och en onödig sexism gentemot de ekivokt klädda kvinnliga karaktärerna. På samma sätt kolliderar animéestetiken rejält med det ganska usla engelska röstskådespelet, där många karaktärer är tilldelade en skotsk brytning av någon anledning.

Att bli avbruten på sitt äventyr

Jag känner mig nästan bortskämd när jag får uppleva en så här spännande värld i ett bärbart format. När jag utforskar en lilaskimrande dal full med slingriga broar, murriga grottsystem och naturliga källor samtidigt som spelets påkostade soundtrack spelas i bakgrunden är det bara att låta hakan glida ner till golvet och insupa atmosfären. Dock varar inte den känslan särskilt länge, då det nämligen inte bara är i berättelsen som spelet är onödigt komplicerat.
Striderna för tankarna till MMORPG-genren med sina automatiska attacker och specialkommandon, vilket inte i sig är något problem. Problemet ligger istället i att du förväntas lära dig i vilken ordning de ska utföras samtidigt som du håller koll på fiendernas placering, svagheter och dina egna fördelar om du inte vill strida i tio år. Striderna är underhållande och beroendeframkallande när man väl börjar förstå, men hastigheten hade gärna fått skruvas upp några slag.

Ett Happy Meal fullt med klyschor

Även om Xenoblade Chronicles 2 lider av en del problem som kan skrämma iväg vissa, är det långt ifrån ett dåligt spel. Det känns fånigt att säga det, men jag tror faktiskt inte att jag hade uppskattat spelet lite mycket om jag var tvingad att spela det på teven. Det blir nästan ett plus i sig att det numera går att spela ett så här matigt japanskt rollspel i sängen, på lunchrasten eller på tåget. Bärbarheten tar inte bort bristerna, men det är till spelets fördel.
Så saknar du ett riktigt mättande japanskt rollspel till Switch vet du vad du ska köpa. Däremot kan jag föreställa mig att det hinner komma mer än ett bättre spel i genren under konsolens livstid.

Bäst i test: 4 lcd-modeller under 15 000

• Genre Rollspel