2

Recension: Ultra Street Fighter 2: The Final Challengers

På Street Fighter-fronten intet nytt

Det ikoniska Street Fighter 2 får sig ytterligare en uppfräschning. Ett par nya karaktärer, ett extra spelläge och puts i detaljerna – men var finns spelglädjen?

Arkadspelet Street Fighter 2 från 1991 blev en braksuccé när det kom. Den precisa spelkontrollen, de stencoola karaktärerna och den krispiga grafiken var stilbildande när det kom. Även om regelrätta uppföljare har kommit, hela vägen upp till del fem, så är det de åtskilliga versionerna av Street Fighter 2 som ständigt hamnat i rampljuset. Självklart ska även Nintendo Switch få sin ultimata version, Ultra Street Fighter 2: The Final Challengers. Vi får två nya karaktärer, en möjlighet att switcha från det klassiska pixelutseendet till högupplösta bilder och spelläget Way of the Hado. Samtliga underpresterar och lämnar ett sömnigt intryck.

Jämför priser på Ultra Street Fighter 2: The Final Challengers här (Prisjakt).

Glansen har falnat med tiden

Street Fighter 2 må ha överraskat länge med den ena grymma versionen efter den andra under åren, men 2017 tar det tvärstopp. Allt är som bekant, men inget är roligt längre. Att Nintendo Switchs minimala kontroller är bristfälliga och inte alls funkar ihop med arkadkompatibla spel blir tydligt här. Attackerna sitter inte och fingerfärdigheten som man annars upplever med klassiska spelkontroller lyser med sin frånvaro. Det tar mig och min kompis fem snabba, intensiva matcher innan vi inser att vi tröttnat på spelet, lägger ner kontrollerna och båda är överens om det var bättre förr. Även om det vid första ronden pirrade till av nostalgi, släcktes glöden snabbt. Att grafiken kan göras högupplöst bidrar inte direkt, utan gör det än mer påtagligt att animationerna och miljöerna har spelar ut sin rätt.

Ett nytt trist spelläge och två fantasilösa karaktärer

Way of The Hado sätter dig i förstapersonsläge och gör sitt bästa för att nyttja de rörelsekänsliga kontrollerna. Tyvärr blir det mest ett frustrerande vevande som inte tillför något nytt. Karaktärerna består av Evil Ryu och Violent Ken där uppdateringen mest handlar om att de ser lite surare ut än vanligt. Att spelet dessutom säljs som ett fullprisspel gör inte helhetsintrycket bättre.

• Genre Arcade
  • Antal spelare online 2
  • Utvecklare Capcom