Spelserien om Ratchet och Clank har hängt med i snart femton år. När den första delen lanserades var meningen att spelet skulle upplevas som en Pixarfilm – jag kan säga att de äntligen lever upp till ambitionen. Världarna som presenteras är några av de mest imponerande hittills i år. Jag kan bara tänka på Uncharted 4 och det kommer inte ens i närheten.
Färgsprakande underhållning
Som sagt är detta en omstart vilket betyder att vi får bekanta oss med hur kattdjuret(?) Ratchet och roboten Clank träffades för första gången och hur de kom att bli osannolika hjältar med stora och fantasifulla puffror. Manuset är välskrivet och levererar gott om referenser och skämt som kan uppskattas av spelare i olika åldrar (jag och min son som är åtta år sitter ofta och fnissar åt helt olika saker).

Missiler och discokulor
Även om karaktärsgalleriet är roande är det den kreativa arsenalen som spelar den självklara huvudrollen. Utvecklaren Insomniac Games har gjort sig kända för att alltid skapa störtsköna och lekfulla vapen och den här gången är inget undantag. Eldkastare och målsökande supermissiler varvas med discokulor som gör fienden upptagen med att dansa sjuttiotalsdisco. Det är väldigt roande att gå igenom uppsättningen vapen inför varje strid för att hitta det som passar bäst i stunden.
Spelet bjuder dessutom på ett respekterande motstånd vilket motiverar till att prova olika strategier hela tiden. Ytterligare nöje är möjligheten att uppgradera dina vapen. Med tiden låser du upp nya funktioner och gör dem starkare vilket ger ytterligare möjligheter att forma din egen spelstil.

Ratchet och Clank kommer i en fantastisk ny kostym, men det här är mer än en ny del i serien. Radarparet visar att ett stabilt plattformsspel i gamla skolan fortfarande är relevant och det räcker väldigt långt – även om vi egentligen sett det mesta tidigare.
Läs även
Recension: Overwatch
Recension: Uncharted 4: A Thief’s End