4

Recension: Metro Exodus

Utvandrarna

I den tredje delen i den fantastiska Metro-serien tar vi oss fram i ett postapokalyptiskt Ryssland. Digital Lifes Metro-fanatiker sätter tänderna i 4A Games senaste titel och trots spelets tveksamma inledning har vi nu svårt att få honom sluta spela.

Jorden som vi kände den gick under i det stora kriget och när atombomberna föll var det bara den lilla del av mänskligheten som befann sig i Moskvas tunnelbana som överlevde. Eller?

Vad var det för fragment av radiosignal som sprakade till på radion? Finns det överlevande kvar därute bland monster, kyla, radioaktivitet och luft fylld av giftiga gaser? En liten grupp soldater lämnar Metron och ger sig ut i världen för att få svar på alla frågor en gång för alla.

Är vi ensamma?

Metro Exodus utspelar sig i en fantastisk värld skapad av Dmitrij Gluchovskij
och är inspirerad av den senaste boken Metro 2035 där vi spelar som Artyom i hans sökande. Han är övertygad om att människorna i Metron inte är de enda överlevande och det visar sig snart att sanningen överträffar hans vildaste fantasier. Skjutande och smygande tar du dig fram i en kall och ogästvänlig värld mot den plats där du hoppas finna sanningen.

“Wait for it…”

Metro Exodus är ett spel som du måste ge någon timme innan det blommar ut och blir fantastiskt. Utvecklarna har försökt sig på någon sorts kamouflerad on-boarding i förhoppningen att spelaren ska lära sig kontrollerna. Tyvärr misslyckas de både med att förklara alla funktioner och att få med sig spelarens intresse. Spelets inledningen är mest ett virrvarr av otydliga mörka gångar, monster som hoppar fram och vingliga filmsekvenser som framkallar åksjuka. Dåligt röstskådespeleri kombinerat med nästan lika dåliga ansikts- och kroppsanimationer gör inte saken bättre och först satt jag med ett besviket och uppgivet leende på läpparna. Var det ytterligare ett i raden av överhypade och misslyckade uppföljare? Jag kunde inte haft mer fel.

En halvöppen värld med stora vyer

Om du spelat de tidigare spelen i serien är du van vid den mörka tryckande stämningen nere i Metron. Denna gång är vi mycket mer på ytan och även om huvudstoryn är lika linjär som tidigare så är vi betydligt friare tack vare en mer öppen värld med sidouppdrag. Scriptade filmsekvenser för handlingen framåt och när du väl vant dig vid överdrivet långa konversationer, dåligt tajmade miner och teatraliska inlästa röster blir det riktigt engagerande.

Smyg eller skjut dig fram

Under resans gång kommer du träffa på olika personer, platser och problem. Ofta resulterar det i ett uppdrag som nästan alltid kan lösas på flera olika sätt. Om du är välpackad med ammunition kanske du känner för att skjuta dig fram. Eller om du som jag bättre gillar planerande och smygande tar du dig förbi fienden med hjälp av kastknivar, lockbeten och list.

Tillverka din egen utrustning

Eftersom du i Exodus är mer utomhus i naturen kan det vara svårt att hitta ammunition, luftfilter och liknande. Det har man löst genom att du nu själv kan tillverka förband, stålkulor, ammunition och annat du kan behöva. Plocka på dig komponenter som metallskrot från lådor och syra från självlysande svampar och ta fram din lilla verkstad. Det här är extra användbart när du är helt tom på ammunition och sitter och trycker i ett förråd med förväxta köttätande råttor som står utanför och krafsar på dörren.

Riktigt bra trots allt

Metro Exodus är en värdig uppföljare och om du spelat de tidigare titlarna får du inte missa denna fortsättning. Trots en del skavanker med dåligt röstskådespeleri, överdrivna dialoger och utdragna mellansekvenser är Metro Exodus ett riktigt bra tredje kapitel i historien. Spelet ger dig en bra blandning av actionfyllt skjutande och taktiskt smygande och många timmars njutning i den radioaktiva och monsterfyllda ryska vildmarken.

Bäst i test: True Wireless-hörlurar
Bäst i Test: Trådlösa sporthörlurar

• Genre Shooter