4

Recension: Island 359

Tajt VR-shooter på dinosaurieön

Äntligen har Cloudgate Studios officiellt släppt sin actionfyllda VR-shooter! Landa på den vackra ön och jaga dinosaurier, samla loot, plocka poäng och undvik T-rex genom att gömma dig i buskagen. Happy hunting!

Ingen vet varför det plötsligt börjat dyka upp massa förhistoriska dinosaurier på den avlägsna djungelön. Men ditt jobb är inte att ställa några frågor. Ditt jobb är kliva ur helikoptern, utforska ön, skjuta av så många dinosaurier som möjligt och casha in belöningen.

Jakten kan börja

Välj om helikoptern ska släppa av dig på stranden eller i djungeln. Kliv ur och börja med att plocka på dig några enkla vapen. Nu börjar jakten. Frågan är bara vem som är jägaren. Så snart du kliver utanför det förstörda militärlägret som fungerar som landningszon kommer du att känna dig jagad. Det börjar med små beskedliga dinosaurier som gnager dig på benen, men snart kommer både Raptors och Tyrannosaurus Rex som vill ta sig en munsbit.

VR – Virtual Reality

För att kunna spela Island 359 behöver du en VR-utrustning med headset och spårade rörelsekontroller (som ett HTC Vive som vi provspelat på). Kontrollerna svarar bra och är exakta. Men ibland har de missat med ljussättningen i världen. Vissa delar blir väldigt mörka och effekten försvinner lite när det är svårt att se vad som händer. För en optimal spelupplevelse behöver du ha gott om plats i rummet så att du kan röra dig fritt och sträcka dig efter saker. Men spelet har också olika typer av stöd så att alla kan spela. Du kan sitta ner och spela, få hjälp att nå saker med mera.

Vackert och stort

Enligt utvecklarna på Cloudgate Studios har du ungefär 15 kvadratkilometer med dinosauriekryddad djungel-ö att utforska och jaga på. Miljöerna är så vackra och detaljerade som de kan vara i nutidens lite begränsade vr-utrustningar och ibland tar man en liten omväg eller stannar man upp bara för att njuta av utsikten.

Du blir starkare och starkare

Som i så många andra spel kommer du i Island 359 bli duktigare på att spela samtidigt som du samlar på dig pengar och köper kraftigare och kraftigare vapen. Ute i djungeln blir du då och då belönad med lådor med vapen, ammunition, förband och uppgraderingar. Allt eftersom du blir starkare kan du ge dig längre och längre in i djungeln och ta dig an större och större dinosaurier. Vilket i sin tur ger dig mer pengar så du kan köpa ännu större vapen.

Klättra på topplistorna

Genom att välja antingen spellägena Mercenary eller Arcade testar du dina egna färdigheter mot andra spelare i världen. I Mercenary-läget kan du köpa bättre och bättre vapen och få högre och högre poäng när du beger dig längre in i djungeln. Men du måste alltid tillbaka till helikoptern för att poängen ska sparas. Det skapar ett fantastiskt men stressande “push-your-luck”-moment i spelet. I Arcade-läget ska du hålla ut så länge som möjligt med våg efter våg av dinosaurier som attackerar. Ju bättre du presterar, desto högre poäng, och desto högre upp på resultatlistorna.

Avslöja vad som hänt på Island 359

I överlevnadsläget (Survival) ställs du inför ett helt nytt sätt att uppleva ön och dess invånare. Här gäller det att ge sig ut på ön för att utforska, jaga och crafta (bygga egna saker). Du sover i eget tält och måste själv skaffa mat och vatten. Håll dig vid liv tillräckligt länge för att försöka lista ut vad som hänt på ön genom att hitta 45 unika berättelser från andra överlevare.

• Genre Shooter
  • Format PC
  • Antal spelare online 1