Digital Life
Välkommen till Digital Life – full koll på den digitala världen
3

Recension: For Honor

Kaotiskt, blodigt och våldsamt

Med maffiga introfilmer, ett nyskapande stridssystem och fantastisk grafik får Ubisofts senaste skapelse For Honor adrenalinet att börja pumpa redan vid laddningsskärmen. Men lever det upp till hypen?

Du spelar som viking, riddare eller samurai och ditt jobb är att leda din klan till seger och ära. Ubisoft har skapat en fiktiv medeltid där de tre folkslagen av någon anledning hamnat i ett storslaget och ständigt pågående krig mot varandra. Till en början kan det vara lite överväldigande men som en bra och behövlig introduktion finns det en kampanj där man får spela de olika klanerna, lära sig deras stridskonster och spela igenom historiska händelser i kriget.

Nyskapande stridssystem

Det som imponerar störst i For Honor är stridssystemet. Genom att hålla ena styrspaken uppåt, vänster eller höger bestämmer man i vilken riktning man parerar och slår. Eftersom pilar visar i vilken riktning motståndaren håller sin spak uppstår en slags sten-sax-påse-situation i försöken att utmanövrera varandra. Motståndaren ska attackeras mot ett av de oskyddade hållen, samtidigt som man försöker parera inkommande hugg. Det blir en smart och nervkittlande kamp där övning och tålamod ger stor utdelning.

Du kan givetvis också ducka och rulla undan, och genom en “Guardbreak” får du din motståndare ur balans, vilket ger dig ett utmärkt tillfälle att dela ut några välplacerade hugg eller kasta din motståndare över en klippkant (eller rakt in i några vässade pålar, om du känner dig extra sadistisk).

Det här fungerar utmärkt och är strålande en mot en, men när fler spelare blandar sig i striden blir det direkt rörigt och slumpartat. Det går, men det krävs mycket övning för att lyckas få något som kan liknas vid kontroll i strid mot fler än en åt gången.

Annons

Kaotiskt och tematiskt urvattnat

Grunden i For Honor är de stora episka slagen. De olika klanerna slåss över landområden och det är ditt jobb att vinna poäng åt din klan. Av någon konstig anledning spelar det ingen roll vilken klan du valt att strida för. Du kan ändå välja bland alla olika karaktärer och när en viking, en riddare och en samurai strider sida vid sida mot ett lika blandat motståndarlag blir det hela så kaotiskt och tematiskt urvattnat som det låter.

Episka strider på stora slagfält

I online-läget finns det tre olika spellägen. I läget “Dominion” ska lagen hålla kontroll över ett antal nyckelpunkter på kartan. I “Elimination” gäller det, som namnet antyder, att slå ner motståndarna och vara det lag som tar sig levande ur striden. “Skirsmish” är ett läge där det gäller att slå ner motståndarna tillräckligt många gånger för att komma först till 1000 poäng, eller moral som det kallas. Det sista läget “Brawl” är en renare närstrid där spelarna får mäta sin skicklighet mot varandra utan att störas av datorstyrda soldater.

Var är det taktiska lagarbetet?

Låter det kul? Det är det, till en början, men efter ett tag inser man att det inte finns något som ens kan liknas vid taktiskt lagarbete. Alla springer runt och vevar med sina vapen med den enda strategiska fördelen att springa tillsammans. Och även om jag gav spelet några veckor så hade jag ledsnat redan tidigt. I många andra spel på marknaden är det motiverat att välja olika karaktärer, att ta på sig olika roller i laget och att samarbeta för att vinna. I For Honor kan man med god vilja ana sig till roller som tank, flanker och annat men det är ingenting som påverkar hur man faktiskt väljer sin karaktär eller hur man spelar. Det är var krigare för sig själv och som jag upplever det uppmuntrar spelet heller inte till något annat.

Irriterande mikroköp

En av de mer irriterande sakerna med For Honor, eller kanske snarare Ubisofts affärsmodell, är att trots att man köpt spelet för ett normalt marknadspris märker man snart att man inte fått hela spelet. När man strider får man poäng och utrustning och man utvecklar sina karaktärer. Men det här går långsamt och genom små hintar och erbjudanden här och var gör Ubisoft ingen direkt hemlighet av att de tycker att man ska köpa sig framgång genom att använda ytterligare pengar, så kallade mikroköp, för att skaffa sig fördelar i spelet.

Man kommer också snart behöva köpa sig ett säsongspass för att få framtida kartor och uppdateringar. Det här gör att även om man köper spelet nu, så kommer man snart se sig frånsprungen och i värsta fall kan man inte längre spela när alla andra väljer att spela expansionskartor man själv inte har.

Många barnsjukdomar

Under de veckor jag provat spelet har jag märkt av flera av de barnsjukdomar som många spelare klagar på i forum världen över. For Honor använder ett matchningssystem för att skapa balanserade matcher, men det fungerar än så länge dåligt. Trots hög aktivitet på servrarna blir det många minuters väntan som resulterar i ojämna matcher med både stor nivåskillnad mellan spelare och de ai-soldater som används för att fylla ut de sista platserna i lagen. Extra frustrerande är det när servern efter några minuter tappar anslutningen till spelarna och man får börja om från början. Tyvärr är det här mer regel än undantag.

Det känns som om spelet är utstressat på marknaden innan det är helt klart. Gränssnittet är rörigt och skapar många frågetecken och det finns också obalans och buggar som rätt utnyttjat gör spelare näst intill odödliga. Det kommer antagligen lösas i framtida uppdateringar, men det har inte hänt något än på de här veckorna.

Det är med kluven besvikelse jag får inse att Ubisofts hypade flerspelarslagsmål inte riktigt lever upp till mina förväntningar. Ubisoft har gjort mycket bra och jag kan förstå om det finns spelare som tilltalas av spelet. Men det passar inte mig och jämfört med konkurrenterna är For Honor en tunn spelupplevelse.

Läs även
Test: Playstation VR
Playstation VR: 13 spel betygsatta
Test: HTC Vive

Våra senaste jämförande tester
Bäst i test: Brusreducerande hörlurar
Bäst i test: Bluetooth-högtalare
Bäst i test: 5 tv-apparater med 4k
Bäst i test: In-ear-hörlurar
Bäst i test: Träningsarmband

Info
  • Genre Action
  • Format PS4, Xbox One, PC
  • Antal spelare 1
  • Utvecklare Ubisoft

Recension: For Honor

Med maffiga introfilmer, ett nyskapande stridssystem och fantastisk grafik får Ubisofts senaste skapelse For Honor adrenalinet att börja pumpa redan vid laddningsskärmen. Men lever det upp till hypen?


3
Vi diggar
  • Grafiken
  • Stridssystemet
  • Ljudet
Vi dissar
  • Repetitivt
  • Serverkrascher
  • Rörigt
  • Mikroköp
Visa kommentarer / Kommentera nu
Recension: For Honor - Kaotiskt, blodigt och våldsamt
Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17