4

Recension: Dragon Ball Fighter Z

En nostalgisk dröm har blivit verklighet

Aldrig tidigare har ett spel baserat på en manga designats med samma kärlek och värdighet till förlagan.

När jag för första gången bläddrade i en Dragon Ball på den lokala bokhandeln i hemorten öppnades dörrarna till en helt ny värld. Det breda karaktärsgalleriet, tecknarstilen och det djup som faktiskt gömmer sig bakom de ständiga striderna, energistrålarna och de överdrivet muskulösa hjältarna hänförde mig direkt.

Under åren har det hänt att jag läst serien eller tittat på animén med ett nostalgiskt skimmer i ögonen, men däremot har spelen aldrig riktigt tilltalat mig.

Nu när utvecklarna Arc System Works lagt vantarna på licensen får jag dock krypa till korset. Dragon Ball Fighter Z är ett av de bästa fightingspelen på länge.

Den snyggaste animéserien du någonsin spelat

Den första jag gjorde när jag slog igång en match var att tappa hakan. Både Dragon Ball och andra animeserier har tolkats relativt bra i spelmediet tidigare, men aldrig så här bra. Karaktärerna ser minst lika detaljerade och levande ut som i serien, om inte bättre. Att titta på den pågående serien Dragon Ball Super och att spela Dragon Ball Fighter Z samtidigt är som att jämföra VHS och Bluray, då det förstnämnda ser ut som ett billigt hafsverk i jämförelse med spelet. Det är så här ett Dragon Ball-spel såg ut i mina drömmar när jag läste mangan som grabb.

Det är dessutom inte bara i det visuella som spelet briljerar. Att lära sig ett fightingspel är inte alltid det lättaste, men här har de lyckats komponera ett system som är både simpelt och djupsinnigt på samma gång. Istället för att du ska behöva lära dig komplicerade knappkombinationer räcker det att lära sig grunderna, eftersom alla karaktärer kontrolleras på samma sätt. Detta må leda till att det är ganska enkelt att utföra de mest spektakulära attackerna, men ska du bli riktigt bra gäller det att lära sig att veta när och hur de ska användas. Du behöver verkligen inte vara ett proffs för att få uppleva de riktigt snabba och adrenalinstinna striderna till fullo.

Klonerna anfaller

Utöver att spela med vänner i soffan och främlingar över nätet finns ett ganska matigt “single player”-läge. Här får vi följa ett helt nytt äventyr där den nya skurken Android 21 har skapat arga kloner av både hjältar och ondingar från seriens långa historia. Berättelsen är ganska välskriven och mellansekvenserna ser oerhört smarriga ut, men dessvärre blir det snabbt tjatigt att slåss mot samma gäng kloner om och om igen för att ta sig framåt. Likt animeserien känns det som att de drar ut på tempot bara för sakens skull.

Dessutom insisterar spelet på att upprepa de mest grundläggande systemen i tutorial-strider långt in i berättelsen.

En kärleksfull tolkning

Med det stora följe som serien har tror jag att det finns potential för spelet att få ett riktigt långt liv inom fightingspel-scenen. Eftersom det välkomnar både casual- och hardcore-spelarna blir det svårt att klå. Jag såg länge Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 som det mest spektakulära och bästa spelet baserat på en anime, men Dragon Ball Fighter Z slår det faktiskt på fingrarna med sin fantastiska grafik och enkla men djupa strider. Nu hoppas jag att andra spelutvecklare som ger sig på att skildra anime i spelform kan visa samma kärlek och fingertoppskänsla som Arc System Works.

• Genre Fighting
  • Utvecklare Arc System Works

Recension: Dragon Ball Fighter Z