Med Demon’s Souls, de båda Dark Souls-spelen och fjolårets gotiska pärla Bloodborne har From Software visat att moderna spel inte alls behöver vara snälla och inkluderande för att sälja i miljonupplagor. Tvärt om har en växande fanskara tagit spelen till sina hjärtan, överlyckliga över att för en gångs skull inte bli dumförklarade.

Att From Software har hittat en form som fungerar är uppenbart och den grandiosa avslutningen Dark Souls 3 är i allt väsentligt en fortsättning på deras utstakade väg. Men hur mycket vi än älskade de tidigare spelen är det svårt att bli lika indragen den här gången. Antingen beror det på att vi faktiskt kan det här nu, eller så beror det på att From Software har slut på idéer.

Mäktigare än någonsin
Dark Souls 3 är inte helt oväntat fantastiskt stämningsfullt, områdena är större än någonsin och några av bossarna hör till seriens bästa. Kungadömet Lothric är precis så ödesmättat och ångestfyllt som vi vill ha det och blinkningarna till tidigare spel är många. Om man ska ha någon invändning mot bandesignen så är det att det kan bli lite väl grått ibland och att vägen mot slutet är ganska linjär.

Finpolerad spelmekanik
Avstickaren Bloodborne har gjort stort avtryck både när det kommer till estetiken och till striderna, och de olika klasserna är lika varierade som tidigare. Små spelmekaniska nyheter låter magikern bestämma förhållandet mellan magiflaskor och livflaskor i packningen, och att varje vapen har en specialattack som dränerar den nya magimätaren adderar ytterligare ett lager av strategi.
Att ta sig genom Dark Souls 3 en första gång tar ungefär 30 timmar, men det är såklart bara början. För även om Dark Souls 3 känns som en dag på jobbet för Souls-fantasten är det en fantastiskt trevlig dag på jobbet. Om du dessutom är ny till serien är det bara att gratulera – för då har du ett fantastiskt äventyr framför dig.