4

Recension: Battlefield V

Intensiv action med eftertanke

Med Battlefield V är vi åter tillbaka i andra världskriget-miljö. Den här gången lyfts personliga berättelser med hjälp av hisnande grafik och kaosartade strider.

I Battlefield V får vi chansen att bekanta oss med nya, outforskade berättelser från andra Världskriget. Under enspelarläget får vi följa en ensam soldat i de norska fjordarna, senegaliska soldater som krigar för Frankrike, en kriminell britt som får en andra chans och en tysk tank-veteran som börjar ifrågasätta ideologin de krigar för. Multiplayer-delen är mer fartfylld än någonsin och lägger stor kraft på att hålla ihop med sin pluton för att överleva. Battlefield V levererar bländande action, sprakande grafik och engagerande berättelser.

Berättelser som berör

Berättelserna i Battlefield V väljer att fokusera på mer udda inslag och håller sig borta de klassiska, stora slagen. Den starkaste historien för mig är tveklöst Nordlys. Vi får axla rollen som en ensam, norsk frihetskämpe och infiltrera en tysk bas uppe i de norska fjordarna. Hennes mor har tillfångatagits och här gäller det att använda list och miljö för att lyckas ta sig fram utan att bli upptäckt. Det vackra vinterlandskapet är i en klass för sig och spänningen i att smyga sig fram genom den tyska basen är rafflande. I berättelsen Tirailleur får vi följa senegaliska soldater som kallats in för att kriga för Frankrike, en historia kantad av rasism och ifrågasättandet av att strida för ett land man aldrig varit i.

“Under no Flag” är den tredje berättelsen som är tillgänglig från början, och även den svagaste. En klichéfylld historia om en kriminell britt som får en andra chans att slippa undan fängelse om han väljer att gå med i ett specialförband av riktigt hårda män. “The Last Tiger” öppnades upp ett par veckor efter att spelet fått sin release och är den enda berättelsen som helt utspelar sig i en stridsvagn. Tempot dras ner och spänningen sjunker medan du sakta tar dig fram i det klumpiga fordonet.

Enspelarläget levererar både engagerande berättelser och spännande action. Ett stort plus i kanten för att de vågat gå ifrån de mest självklara striderna och istället fokusera på något nytt. Det som däremot är synd är hur kort speltiden faktiskt är och sex timmar senare har jag spelat igenom samtliga. Tyvärr går det inte att skaka av sig känslan att story-läget bara är en uppvärmning inför multiplayer-läget.

Fartfyllda strider mot hela världen

Battlefield-seriens stora styrka har alltid funnits online, och det kommer inte göra någon besviken. Tempot har skruvats upp rejält vilket gör det ännu viktigare att hålla ihop och utnyttja varandra i plutonen. En pluton kan bestå av upp till fyra spelare och en nyhet är att vem som helst kan rädda livet på dig om du blir skjuten. Det krävs med andra ord inte längre en sjukvårdare för att hjälpa dig när du är skadad, även om en infanterist inte gör jobbet lika snabbt.

I Conquest möts upp till 64 spelare på någon av de största kartorna, bland annat på den största Battlefield-kartan någonsin, Hamada i Nordafrika. I Grand Operations spelar du på samma kartor, men här gör ni upp under flera omgångar på fyra olika kartor. Ett läge som sätter press på dig att vara mångsidig i ditt spelande och inte bara nöta samma bana. Det är oftast kaosartat, men alldeles underbart underhållande. Från start finns åtta kartor tillgängliga, vilket kan upplevas lite snålt. Men som vanligt kan vi förvänta oss mer material i form av nya berättelser och banor med tiden.

Bländande vacker förödelse

Battlefield V är utan tvekan det vackraste och mest bombastiska i serien. I synnerhet är kartan på Norska Narvik magisk att spela på och det är med sorg i hjärtat jag befläckar den med fiendens blod. Klarheten i grafiken gör att det trots kaoset aldrig blir otydligt när striderna är som mest intensiva.

Battlefield V är ännu en imponerande del i serien, även om vi hade önskat att mer krut hade lagts på att få fram fler och längre enspelarlägen. Samtidigt är multiplayer-delen så pass underhållande och välgjord att det dröjer lång tid innan vi blir sysslolösa.

Bäst i test: True Wireless-hörlurar
Bäst i Test: Trådlösa sporthörlurar
Bäst i test: 4 lcd-modeller under 15 000