Trots att mer än ett decennium har passerat sedan det första Pikmin-spelet känns upplägget förvånansvärt nytt och spännande. I händelsernas centrum står tre karaktärer som efter att ha kraschlandat på en okänd planet måste mobilisera de lokala Pikmin-filurerna för att samla ihop proviant till hemresan.

Skamligt beroendeframkallande
Spelet låter dig utforska en handfull områden och i takt med att du får tag i fler Pikmin-varelser med nya egenskaper kan du återbesöka tidigare platser för att forcera hinder och ta dig längre in i kartans outforskade mörker. Blåa Pikmins kan jobba under vatten, gula kan leda elektricitet, rosa kan flyga och så vidare.

Bortsett från att varje liten insekt framstår som ett fasansfullt monster är tiden din värsta fiende. En dag i spelet motsvarar ungefär 20 minuter speltid och det gäller att samla ihop dina hantlangare innan solen går ner. Det kan låta frustrerande, men att gång på gång behöva vända tillbaka till rymdskeppet efter att ha fått en glimt av vad som gömmer sig bakom nästa krön gör spelet skamligt beroendeframkallande.

Frustrerande bossfajter
Pikmin 3 är oerhört väldesignat och genomtänkt, men när det kommer till kontrollen märks det att spelet ursprungligen var under utveckling till Wii och att man inte har lyckats implementera Gamepadens funktioner med den finess som vi gärna förknippar med Nintendo.
Även om det går att pek-styra med en Wii Remote känns det aldrig som om jag har full kontroll, vilket blir särskilt tydligt när bossfajterna allt som oftast mynnar ut i ett panikslaget hamrande på knappar snarare än strategiska avvägningar.
Små missar till trots är Pikmin 3 ett riktigt charmigt spel för människor i alla åldrar att förlora sig i.