Digital Life
Välkommen till Digital Life – full koll på den digitala världen

Det kommer att bli galet

Intervju med Mike Grubb om Guild Wars 2

Lagom till släppet av det efterlängtade onlinerollspelet Guild Wars 2 begav vi oss till ett hotell i Stockholm för att ta ett snack med Jeff Grubb från Arenanet. En man med den spännande yrkestiteln ”lore and continuity designer” kan väl inte vara någonting annat än intressant?

Jag har inte tid att spela flera timmar om dagen. Är det någon idé att ens ge sig in i Guild Wars 2?
– Ett av våra mål med spelet har faktiskt varit att göra det tillgängligt även för spelare som inte är vana vid genren. Visst ska hardcorespelarna få sitt, men tillgängligheten är viktigt. Du ska inte behöva lägga ner överdrivet många timmar för att tycka att det är kul.

Vad gör en ”lore and continuity designer”?
– Vi är helt enkelt ansvariga för att bygga världen och sätta upp regler för hur saker fungerar. Vi håller koll på all historia och allt som händer, hur städerna ser ut och hur raserna fungerar. Vi jobbar med konstnärerna för att hitta rätt utseende och rätt känsla. Det är en stor värld och vårt jobb är att allting hänger samman.

Till skillnad från många andra onlinerollspel har ni ingen månadskostnad. Hur länge kommer ni att stödja spelet?
– Vi stöder fortfarande det första Guild Wars som vi släppte för sju år sedan! Vi kommer att göra expansioner, mer innehåll, fler uppdrag och mängder av event till högtider som halloween och jul. Just nu gör vi faktiskt ett Guild Wars 2-event i det första spelet.

Hur kommer mikrotransaktionerna att fungera?
– Vi har ingen månadskostnad, men om du vill ska du kunna köpa saker för att göra upplevelsen roligare. Det är ingenting du behöver för att klara spelet och du kommer inte att få några orättvisa fördelar. Det kan till exempel vara kläder, glasögon, snabbare erfarenhetspoäng eller möjligheten att föra över egenskaper från en rustning till en annan.

Annons

Hur mycket skiljer sig spelets handling beroende på vilken karaktär du väljer?
– Du får välja mellan fem raser vid starten och varje ras har tre olika berättelser. Den slutgiltiga uppgörelsen kommer alltid att finnas där, men hur vägen dit ser ut beror på vilka val du gjort längs vägen.

Finns det någon slags moraliskt kompass i spelet?
– Vi funderade på det, men spel som använder sig av den typen av system tenderar att bli lite fåniga. Klappa en hund eller bränn ner en by, liksom. Vi kommer att betrakta dig som god.

Hur känns det nu när spelet är klart?
– Spelet är klart, men samtidigt är det inte klart eftersom arbetet fortsätter. Just nu är jag både stolt och nervös. Varje gång vi har gjort ett betatest har spelarna blivit ännu mer peppade och det är jag riktigt glad för. Det kommer att bli galet!

Visa kommentarer / Kommentera nu
Det kommer att bli galet - Intervju med Mike Grubb om Guild Wars 2 Spel, Intervjuer
Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17