Efter Westwood Studios och EA Los Angeles har det anrika Command & Conquer-varumärket vandrat vidare till Victory Games. En kylig förmiddag i februari träffar vi spelets senior development director på Electronic Arts kontor i Stockholm.
Vilken är din roll i nya det nya Command & Conquer-spelet?
– Som senior development director är jag ansvarig för att spelet blir färdigt och förhoppnings att det även blir färdigt i tid.
Först måste vi reda ut en sak. Spelet heter alltså Command & Conquer och inte Command & Conquer: Generals 2 som det hette när det utannonserades?
– Det stämmer. Vid en punkt i utvecklingen började vi se spelet som en plattform för kommande Command & Conquer-universum, så vi rörde oss i den riktningen istället.

Och det är gratis att spela?
– Ja, det är free to play, men samtidigt vill vi nå upp till den kvalitet som du annars förknippar med traditionella betalprodukter.
Låt oss anta att jag skulle vilja öppna plånboken. Vad kan jag köpa i spelet?
– Det finns tre kategorier av saker som du antingen kan låsa med poäng eller köpa för riktiga pengar. Den första kategorin är ”generalerna” som är variationer på de olika fraktionerna, fokuserade på olika taktiker. Nästa kategori är utsmyckning för att ändra utseendet på generalerna och den tredje kategorin är snabbare erfarenhetspoäng.
Är realtidsstrategi-genren speciellt lämpad för den typen av betalningsmodell?
– Jag tror att alla spel skulle fungera i den modellen. Vi tyckte att free to play-modellen var ett bra val eftersom den tillåter oss att fortsätta arbeta med spelet efter att det har gått live, utifrån den feedback vi får.

Finns det inte en risk att spelet blir orättvist och obalanserat?
– Vi är väldigt försiktiga så att det inte blir en betala för att vinna-situation. Det viktigaste är att ha ett matchningssystem som låter dig spela mot andra som har liknande erfarenhet. Sedan spelar det ingen roll om du har tagit dig till den nivån genom att spela intensivt eller genom att betala med pengar.
Vad är det för vits med att betala för erfarenhetspoäng om motståndet ändå blir hårdare?
– I takt med att du stiger i nivå får generalerna mer krafter som gör spelet mer avancerat och sofistikerat. Vissa föredrar slutmålet medan andra njuter av resan. Det är två olika filosofier.

Kommer gamla fans att känna sig som hemma?
– Vi hoppas det. Vi försöker vara trogna grundmekaniken och har behållit en tredjedel av enheterna från det förra Generals-spelet. Ytterligare en tredjedel har vidareutvecklats och den sista tredjedelen är helt ny.
Vad innebär det för er som utvecklare att arbeta med en plattform snarare än ett spel?
– Det betyder att vi kan fokusera på att bygga en riktigt bra grund innan vi gör resten. Det är en kittlande tanke att vi kommer att ha ytterligare några år på oss att utveckla spelet och göra det så bra som möjligt istället för att paketera det i en låda och säga hej då.
Något fastställt släppdatum finns i dagsläget inte, men på http://www.commandandconquer.com/ kan du få de senaste nyheterna och registrera dig för betan.