Vapen, vapen, vapen. Om det är någonting som skiljer Insomniac Games från mängden så är det deras kärlek till fantasifulla, fantastiska och dödliga vapen. Ratchet & Clank-spelen hade ”Glove of Dome” som slängde ägg som kläcktes till robotmördare, ”Morp-o-ray” som förvandlade fienderna till hönor och den dödliga dammsugaren ”Suck Cannon”. Resistance-spelen förde arvet vidare i och med sågbladskatapulten ”V7 Splicer” och energivapnet ”Atomizer”.

Inte undra på att även studions senaste spel, Fuse, kretsar kring vapenarsenalen. Vid en första anblick känns spelet, som fram till augusti 2012 gick under namnet Overstrike, som ett ganska generiskt actionspel i tredjepersonsperspektiv, men ju mer jag spelar desto mer förstår jag att Fuse handlar om mer än att bara sitta och häcka bakom knähöga skyddsbarriärer.
Fuse är ett co-op-spel för upp till fyra spelare, antingen i kampanjen eller i spelets Echelon-läge där kombattanterna kämpar mot en hord av fiender på en begränsad yta. De olika karaktärerna har unika egenskaper som kompletterar varandra och uppmuntrar till samarbete: Dalton har en stor energisköld, Naya kan kamouflera sig, Izzy kan frysa fiender och Jacob har ett högteknologiskt armborst.
Även om jag efter min stund med spelet har fått en ganska klar bild om vad vi har att vänta oss när det släpps senare i vår har jag en hel del frågor till James Stevenson på Insomniac Games.

Vad gör man på dagarna om man är Community Lead på Insomniac Games?
– Jag jobbar bland annat med våra forum, med Twitter och Facebook. Jag åker även till roliga ställen som det här för att prata om spelet.
Det är mycket snack om ”Fuse” i spelet, men vad tusan är det för något?
– Fuse är en utomjordisk substans som upptäcktes av regeringen någon gång på 40- eller 50-talet. Man har gjort topphemliga experiment med den sedan dess och i början av spelet blir substansen stulen. Samtidigt anländer de fyra karaktärerna till labbet och där hittar de fyra experimentella vapen. Fuse kan kombineras med allt möjligt, och effekten är ofta förödande!

Första gången vi hörde talas om Fuse gick det under namnet Overstrike. Vad hände?
– Det här spelet har alltid handlat om co-op för fyra spelare med fyra specialagenter som besöker exotiska platser och använder coola vapen, men vid en punkt gick det upp för oss att spelet inte var så roligt som det hade kunnat vara. I sådana situationer måste man inse att ingenting är heligt. I och med att Fuse fick en mer central roll i handlingen började vi fundera över hur vi skulle kunna göra vapnen mer tillfredsställande och när vi väl hade hittat gnistan var bollen i rullning.
Är det vanligt att man byter inriktning under utvecklingen?
– Det är inte alls ovanligt. Om man ser på Insomniacs tidigare spel så är det faktiskt Fuse som har förändrats minst under utvecklingen. Ratchet & Clank handlade om en tjej som sprang runt med pinne och Resistance var en storslagen rymdopera. Det som var speciellt med Fuse var att förändringen skedde offentligt.

Jag har förstått att Echelon-läget försöker uppmuntra till en mer offensiv spelstil än vad vi är vana vid?
– Ja visst är det så. Vi ville inte att det bara skulle handla om att försvara ett litet område mot vågor av fiender så istället tittade vi på Smash TV (actionpackad Super Nintendo-klassiker) för inspiration. Vi ville helt enkelt göra spelandet mer offensivt.
Berätta lite om Echelon-läget. Eftersom ni inte verkar ha balanserat svårighetsgraden lyckades vi inte ta oss förbi den fjärde vågen. Vad händer efter det?
– Det finns sex olika kartor och sex olika uppdragstyper. Varje spel bygger på tolv vågor, eller rundor som vi kallar dem. Den sjätte rundan är alltid en miniboss och den tolfte är alltid en boss. De andra rundorna är olika varje gång du spelar. I och med att det dyker upp olika typer av uppdrag på olika delar av kartan. Förhoppningsvis kommer du vilja att spela samma karta om och om igen för att bygga upp dina karaktärer.
Du nämnde att man kan bygga upp sina karaktärer. Gäller det bara i Echolon-läget eller finns det ett liknande system i kampanjen?
– Det stämmer att det finns utvecklingsmöjligheter för karaktärerna och du kan ägna mycket tid åt att stiga i grad och låsa upp färdigheter. Det fina är att du utvecklar samma karaktär i co-op som i kampanjen.

Blir inte kampanjen väldigt lätt om jag först har byggt upp mina karaktärer i Echolon?
– Om du använder samma karaktär kommer du naturligtvis att vara väldigt kraftfull tidigt i spelet, men hur det går hänger också på dina lagkamrater. Om du spelar med tre andra som också har byggt upp sina krafter innan kampanjen kommer ni förmodligen tycka att det är ganska lätt. Då kan ni höja svårighetsgraden eller välja nya karaktärer och börja om från början. Men det klart, om du vill bygga upp din karaktär i Echelon och sedan dundra genom kampanjen går det också bra.
Hur fungerar det om man inte har några vänner att spela tillsammans med?
– Du kan specialisera dig på en karaktär och låta de andra vara datorstyrda, men du kan också hoppa mellan karaktärerna när som helst under spelets gång. Eftersom vissa steg i utvecklingsträdet är delade kommer du aldrig att hamna i en situation där du i slutet av spelet har en karaktär som är jättestark och de andra är svaga.
Att spela i samma lag som sina vänner är ju kul, men varför finns det inget traditionellt flerspelarläge som går ut på att döda varandra?
– Vi experimenterade lite med det under utvecklingen, men spelet handlar verkligen om de fyra karaktärerna och hur de arbetar tillsammans. Visst, fyra karaktärer mot fyra karaktärer hade kanske fungerat, men det kändes aldrig helt rätt. Systemet byggdes för att det skulle fungera bra i kampanjen, och när man har en så bra styrka ville vi bygga vidare på den istället för att göra någonting annat.
Fuse släpps till Playstation 3 och Xbox 360 senare i vår.