Vad är Infamous: Second Son?
– Infamous: Second Son är den tredje delen i Sucker Punchs Infamous-serie som 2009 golvade oss med sin säregna mix av superhjältekrafter, moraliska val och öppna miljöer. Den här gången har man slängt ut tråkmånsen Cole McGrath och slängt in en ung, graffittimålande snygging med slitna jeans och skejtarmössa.

Vad fick du spela?
– Jag fick börja spela en dryg timme in i spelet, just som huvudkaraktären Delsin ställs inför ett svårt beslut. Efter att ha valt om jag skulle vara snäll eller elak fick jag spela ett uppdrag, för att sedan börja om och välja den andra förgreningen. De båda uppdragen visade upp en tilltalande mix av stridande, smygande och parkour-hoppande.
Fräckaste nyheten?
– Den mest uppenbara nyheten är att det numera går att suga åt sig krafter från annat än elektricitet. När jag absorberade neon från färgglada skyltar fick jag neonkrafter och när jag sög upp rök från skorstenar fick jag rökkrafter. En inte allt för långsökt gissning är att spelet kommer att bjuda fler varianter än så.

Hur mycket ”nästa generation” känns det?
– Infamous: Second Son är ett snyggt spel med regnblöta gator, verklighetstrogna animationer och läckra ljuseffekter. Staden är stor och detaljerad och grafiken är följsam, men jag vet inte om det är spelet som kommer få dig att släppa allting och utropa “framtiden är här!”.
Är du pepp på det färdiga spelet?
– Ja det är jag. Även om jag blev lite mätt på Infamous efter den andra delen verkar Sucker Punch ha gjort tillräckligt mycket nytt för att ännu ett spel ska kännas relevant. I första hand tänker jag på den nya huvudkaraktären, flytten till Seattle och de nya superkrafterna.