Spelet utvecklas till Wii U och NX
Att Wii U är så gott som död som spelkonsol är ingen hemlighet. Så när Nintendo avslöjade att de även kommer att släppa The Legend of Zelda: Breath of the Wild till sin kommande konsol (som fortfarande går under det luriga kodnamnet NX) blev vi inte överraskade. Faktum är att de gjorde en liknande manöver när de parallellsläppte Twilight Princess till Gamecube och uppföljaren Wii.
Men det spelar inte så stor roll vilken version du väljer
Den gången fick Wii-versionen stöd för viftande, men utöver den gimmicken (och att hela spelet var spegelvänt) var det inte så mycket som skilde versionerna åt. Att NX kommer att säljas in med någon ny knasig kontrollmetod är lika självklart som att Mario har en röd hatt, men enligt Nintendo själva ska du inte behöva uppgradera för att kunna njuta av spelet.

Läs även: Legend of Zelda: Twilight Princess HD (recension)
Spelet utspelar sig i Hyrule och skurken heter Ganon
Demonstrationen från Nintendos E3-webbsändning inleds med att Link vaknar ur en 100-årig sömn. Knappt hinner han gnugga sömnen ur ögonen innan det visar sig att ett monster vid namn Calamity Ganon har tagit över Hyrules slott och att hela landet är i fara. Allt är typ som vanligt, med andra ord.
Men andra saker är inte alls som vanligt
Serien har visserligen hållit galet hög kvalitet sedan mitten av 80-talet, men kritiken har ändå funnits där. Framförallt har vi börjat tröttna på den förutsägbara strukturen med tempel, bossar och nya föremål. Den här gången har man tagit ett rejält kliv bort från allt vi lärt oss.

Spelet utspelar sig i en öppen värld
Nintendo beskriver det nya Zelda-spelet som ett ”open-air adventure” och efter att ha sett spelets första timme förstår vi vad de menar. Den poetiskt klingande titeln kan översättas till vildmarkens andedräkt, och visst är det vildmarkens andedräkt vi känner när det öppna landskapet breder ut sig framför Links ögon. Här finns stora bergsmassiv, öppna fält och djupa skogar – och om vi har förstått saken rätt kan du gå vart du vill.
Link måste hålla sig mätt för att överleva
Det är inte bara världen och det fria upplägget som är nytt. Det har även hänt mycket när det kommer till spelmekaniken. Link måste till exempel äta för att fylla på sina hjärtan och för det måste han jaga och samla frukt. Rått kött tillagas naturligtvis över lägereld gjord på insamlad ved. För att spelaren ska kunna röra sig mer fritt och verkligen utforska kan Link både hoppa och klättra.

Väder och vind spelar också en viktig roll
Att det växlar mellan dag och natt har vi sett i tidigare delar, men den här gången spelar även vädret in. Om inte Link har rätt kläder på sig kommer han att frysa ihjäl på de snötäckta topparna. På samma sätt bör han klä sig lätt när han besöker en stekhet öken eller en puttrande vulkan.
Men vi kommer så klart att få några hederliga pussel också
Men vänta nu. Inga tempel? Betyder det att vi inte kommer att få några smarta pussel? Nej då. I den stora världen kommer det att finnas ett hundratal mindre tempel som Link kan besöka i vilken ordning han vill. Nintendo kallar dessa för ”Shrines of trials” och det är
här spelets pusselmoment kommer att äga rum.

Spelet släpps någon gång under 2017
Det premiärvisades 2013 och skulle från början ha lanserats två år senare. Tog man sig vatten över huvudet? Eller var det helt enkelt så att Wii U sålde för dåligt? Oavsett så är vi galet nyfikna på det färdiga spelet och 2017 får vi veta om det lever upp till förväntningarna.