Hur skulle du beskriva årets mässa?
Årets E3-mässa var rakt på sak. Det presenterades inga större överraskningar, men nivån var hög och de riktiga bottennappen var få. Anmärkningsvärt är att rörelsekontrollerna var så frånvarande på mässgolvet. Microsoft verkade ha glömt bort Kinect helt och hållet.
Så, vilken är nästa fluga?
Sett till de långa köerna som ledde fram till Oculus Rift och Sonys nya prototyp Project Morpheus är det virtual reality som gäller. Men även om tekniken imponerar kommer det att dröja innan prylarna är tillräckligt slipade för att ta plats i våra vardagsrum.

Vilka hade den bästa presskonferensen?
Vid det här laget har vi börjat se ett mönster som innebär att företagen ägnar vartannat år åt meningslöst trams, för att nästa år vinna publikens gunst genom att säga ”i år handlar allting om spelen”. I år var det Microsofts tur att duka upp en spelkavalkad medan Sony ödslade mer tid på ointressanta tv-serier och statistik.
Årets tröttsammaste trend?
Kanske är det en följd av att det har blivit svårare att hålla projekt hemliga, men de lite för tidiga utannonseringarna var lite för många. Till Uncharted 4 fick vi åtminstone en teaser, men i många fall fick vi mindre än så. Electronic Arts presskonferens blev näst intill löjeväckande när man presenterade nyheter av typen ”Criterion arbetar med ett nytt spel”, “Dice har gjort mycket research inför Star Wars: Battlefront” eller ”det kommer ett nytt Mass Effect-spel – någon gång i framtiden”.

Vilka hade den bästa montern?
Jag måste nog svara Nintendo på den frågan. De hade många intressanta titlar och flera av dem var man bara tvungen att prova. De hade många maskiner uppställda, stämningen var god och kötiderna var överkomliga.
Vilket spel var bäst?
Darks Souls-skaparna From Softwares nya spel Bloodborne ser oerhört läckert ut, men av de titlar som fanns spelbara på mässgolvet kan jag nämna Left 4 Dead-gängets flerspelarskjutare Evolve, Splatoon från Nintendo och Bungies nya spel Destiny.

Största besvikelsen?
Ett spel som inte riktigt levde upp till sitt väl tilltagna monterutrymme var Insomniac Games nya spel Sunset Overdrive. Visst är det färgglatt och fartfyllt, men den grafiska stilen är anskrämlig och när det kommer till humorn känns det bara missriktat och konstigt.
Vilka spel saknades?
De gamla vanliga. Det vill säga The Last Guardian, Half Life 3, Fall Out 4 och Beyond Good & Evil 2. Men allra mest saknade jag de riktigt stora överraskningarna. Mässan hade inget Watch Dogs, om man säger så.

Hur blir spelåret 2015?
Intensivt. De nya spelkonsolerna har funnits ute ett tag och den första vågen av trevande försök och framstressade lanseringstitlar har dragit förbi. Nu är det dags att visa vad de nya konsolerna går för. Bra exempel på detta är nya Assassin’s Creed: Unity och Call of Duty: Advanced Warfare som är både snyggare och mer intressanta än fjolårets iterationer.