Digital Life
Välkommen till Digital Life – full koll på den digitala världen

Army of Two: The Devil’s Cartel

Den 29 mars landar den testosterontyngda samarbetsfesten Army of Two: The Devil’s Cartel på butikshyllorna. Vi har spelat några uppdrag och pratat samarbete med Heather Alekson från Visceral Games.

Vem är du och vilken är din roll i utvecklingen av det tredje Army of Two-spelet?
– Jag heter Heather Alekson och jag är development director på Army of Two: The Devil’s Cartel. När det kommer till Army of Two är jag något av en veteran. Mitt första jobb i spelbranschen var det första Army of Two-spelet och sedan dess har jag jobbat med serien.

armyoftwo_3

Jag har just spelat några uppdrag och måste säga att jag är positivt överraskad. Samtidigt hänger jag inte riktigt med i storyn. Vilka är de här maskerade snubbarna och vad är deras problem?
– Ni spelar helt enkelt som två legosoldater med uppdraget att skydda en högt uppsatt tjänsteman i Mexiko. Knappt hinner de landa innan de springer in den Mexikanska drogkartellen. I stora drag handlar det mycket om att strida och navigera genom situationen samtidigt som ni beskyddar ert huvuduppdrag.

armyoftwo_4

Annons

Vem är tjejen Fiona som springer med oss?
– Jag vill inte avslöja för mycket, men Fiona är en karaktär som kämpar tillsammans med er under vissa delar av spelet. De två soldaterna tar henne under sina vingar och hon hjälper dem att ta sig ur tuffa situationer. Hon har en ganska betydande roll i berättelsen.

Slog det er aldrig att spelet borde ha hetat ”Army of Three” och ha co-op för tre spelare?
– Såhär är det… Vi har experimenterat med olika spellägen tidigare, men det våra fans gillar bäst är co-op-aspekten och relationen mellan de båda karaktärerna. Det är du och din partner och ni har bara varandra för att överleva. Det är ni mot världen och att ha en tredje person med…

armyoftwo_1

…är lite som att ha med sig ett tredje hjul?
– Ja, det är lite som att ha med sig ett tredje hjul!

Jag förstår… Varför valde ni just drogkriget i Mexiko? Är det inte problematiskt att använda sig av en verklig konflikt?
– Det första Army of Two-spelet kom ju för några år sedan, och den här gången ville vi berätta en mer mogen historia som spelarna skulle kunna relatera till. Jag vill inte säga att det är mer seriöst, men vi har ändrat tonen lite. Även om ämnet är hämtat från direkt löpsedlarna handlar det egentligen bara om inspiration. Det är fortfarande väldigt tillspetsat.

Ett av uppdragen vi spelade utspelade sig i trånga och mörka utrymmen. Här fick jag manövrera ficklampan medan min kompis fick sköta skjutandet. Är det mycket sånt i spelet, eller fick vi bara spela en väldigt cool sekvens?
– Army of Two är ett co-op-spel i kärnan och att vi har verkligen byggt våra spel kring samarbete. Vi vill gärna att ni ska samarbeta för att nå ett gemensamt mål, och ibland innebär det att ni kommer att göra olika saker. Det kan tillexempel innebära att en spelare sitter i en helikopter medan den andra är nere på marken.

armyoftwo_2

Min största oro just nu är att spelet känns lite repetitivt. Har ni några trick i rockärmen för att göra det mer varierat?
– Ja, sånt jag pratade om tidigare är ett sätt att förändra spelets tempo. Vi är ingen entricksponny som förlitar oss bara på en sak. Det är faktiskt lite som en berg- och dalbana. Tempot kan vara superhögt för att i nästa sekund övergå i smygande och sedan övergå i en storslagen helikoptersekvens!

Army of Two: The Devil’s Cartel släpps till Xbox 360 och Playstation 3 den 29 mars.

Visa kommentarer / Kommentera nu
Army of Two: The Devil’s Cartel - Spel, Feature, Intervjuer
Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17