Vad har du tagit med dig från dina år med Junip?
Musiken skrev vi tillsammans och producerade delvis helt själva. Jag lärde mig oerhört mycket av den processen, framförallt hur man producerar och skapar olika ljudbilder. Även arbetet med att skapa filmmusik och de gånger jag fick möjligheten att göra konserter tillsammans med en orkester har lärt mig mer om hur man kommunicerar och samarbetar med andra musiker. Eftersom jag inte är en skolad musiker från början har tiden som gått skapat helt nya förutsättningar.
Några fina minnen?
När vi hängde tillsammans mellan spelningarna, löptränade och skejtade. Framför allt har det varit några otroliga konserter med grym stämning.
Fanns det en rädsla i att släppa taget om bandet och återgå till solokarriären?
Det har mestadels varit en stor iver, men även en liten del oro om jag skulle få till några bra låtar. Åtta år har gått sedan jag släppte mitt senaste album, men de senaste fem åren har skivan ständigt legat i tankarna. Under tiden har jag samlat på mig demos, släppt två skivor med Junip och haft låten Open Book i stort sett färdig under de senaste två åren. Det var helt enkelt dags.

Och vad hoppas du blir ditt starkaste minne efter att Vestiges & Claws släppts?
Spelningen på P3 Guld blir första gången som vi framför det nya materialet med det nya, utökade bandet bestående av Anders, Joel, Jakob och James. De är alla grymma musiker som genererar nya möjligheter rent musikaliskt och kommer att ge mig många fina minnen.
Hur kommer det nya bandet påverka livespelningarna under det kommande året?
Publiken kan fortsätta vänta sig de enkla, avskalade låtarna med gitarr och sång. Fortfarande efter elva år tycker jag väldigt mycket om att spela låtar som Heartbeats och Crosses. Men jag ser också väldigt mycket fram emot att spela med mitt nya band och utforska vad det kan skapa för nya uttryck. Låtar som till exempel Let It Carry You och Leaf Off/The Cave från nya skivan är upplagda för att blomma ut och få ett mer storslaget musikaliskt arrangemang. Det ska bli spännande att gå från ensamheten till att maxa fullt ut.
Är det en slump att produktionsbolagen anser att din ödesmättade musik passar bra in i filmer och tv-serier?
Om man tittar på popmusik så har den ofta en struktur för hur man skapar en medryckande melodi. När jag själv skriver musik och melodier blir det ofta en mer linjär struktur som passar bättre till filmer där man inte vill att musiken ska ta över, utan istället att den ska fokusera på känslor. I filmer och tv-serier är det ofta melankoliska stämningar som målas upp vilket gör att min musik passar in i många sammanhang.
Med första singeln från nya skivan, Every Age, gjorde du en högtflygande comeback. Kan du berätta lite om när din musik fick tonsätta en rymdresa?
Simon Morris är en kompis vars verk hamnar i gränslandet mellan konst och teknik. Projektet att skicka upp ballongen i rymden tillsammans med en 360-graderskamera betalade han helt själv. När han berättade om idén kom jag genast med förslaget att tonsätta filmen. Idén till videon grundade sig i att om man får se jorden från rymden så kan det förändra ens perspektiv på hur man ser sig själv och mänskligheten, något som gick hand i hand med vad jag ville få folk att känna i och med texten till Every Age.
Albumet Vestiges & Claws släpptes den 17 februari och den häpnadsväckande videon till Every Age har idag över 300 000 visningar på Youtube.