Håkan Hellströms debutalbum “Känn ingen sorg för mig Göteborg” släpps i oktober 2000. På väg in i vinterns mörker kom en skiva som bekräftade alla farhågor man hade om livet, med upplyftande texter och dansanta rytmer. Håkan Hellströms falska röst och översinnliga frenesi personifierade 00-talets borttappade själar. Därefter har han gång på gång ertappat oss i vårt förvirrade tillstånd, alltid med ett leende på läpparna och luggen på sned. I april släpps Håkans sjunde album “Det kommer aldrig vara över för mig”, ett album med stora ord och stora melodier.
Börja om på nytt
På skivomslaget till “Det kommer aldrig vara över för mig” syns en pojke och en flicka som kysser varandra. Låtarna, som till stor del handlar om den första kärleken och den stora passionen, har denna gång kommit till utan allt för stort allvar. Med nya producenten Måns Lundberg från Deportees, Björn Olsson, som producerade Mando Diaos “ Infruset” och Johan Forsman Löwenström, så kommer skivan att innehålla mindre av Håkans kännetecknade live-frenesi och istället gå åt ett stramare håll. Tre månader efter att albumet släpps kommer “Känn ingen sorg”, långfilmen som är baserad på Håkan Hellströms låtar.
Vilse i Göteborg
“Känn ingen sorg” handlar om musikaliska Pål som drömmer om att slå igenom med sin musik. Hans största hinder är han själv. Med ett tungt sinne följer vi hans inre resa mellan kärlek och svek i västkustens mörka grotta. För regin står Björn Stein och Måns Mårlind som med stor respekt har tagit sig an den svåra uppgiften att dramatisera de stora känslorna som oftast svävar i mellanrummet av Håkans falska klang och vacklande vemod.
Där ljuset möter mörkret är sällan en plats för eftertanke och mod. Håkan Hellström vågar dansa så vi andra kan se att där det tar slut, finns en början.