– Jag har länge haft en dröm om att filma en historia som utspelas på sjuttiotalet, säger Hannes Holm. En händelse som utspelades när jag själv var ung har inspirerat mig, nämligen Sveriges första knarkskandal som ägde rum på en krog i Stockholms skärgård. Jag bestämde mig därför att skådeplatsen för min historia skulle vara skärgårdsidyllen Sandhamn. Jag berättar historien genom den sjuttonårige Martin som får sitt första sommarjobb där och hamnar mitt i händelsernas centrum.
Bill Skarsgård i huvudrollen
Martin spelas av Bill Skarsgård som under hösten även kan ses i uppmärksammade I rymden finns inga känslor. Martin är precis i brytpunkten till vuxenlivet. Han slutar plugget och har ingen plan för den stundande sommaren. Den trista lägenhetsförorten där han bor och hans alkoholiserade pappa gör att han längtar bort. När bästa kompisens föräldrar erbjuder honom ett sommarjobb i Sandhamn är han inte sen att tacka ja och äventyret kan börja.

Regissören Hannes Holm har tidigare samarbetat med Måns Herngren och gjort hyllade komedier så som Adam och Eva. Himlen är oskyldigt blå är istället mer av ett drama än en komedi. För det humoristiska inslaget står i första hand Peter Dalles rollfigur Gösta. Han är en gamäng och levnadskonstnär som befinner sig på fel sida lagen, men trots det är svår att tycka illa om. Gösta gillar att festa och leva det goda livet. Han jobbar hårt för att lyfta statusen på sin skärgårdsrestaurang och leder samtidigt parallellt ett gäng narkotikasmugglare.
– Det är inte gratis att leva. Det ska gudarna veta, proklamerar filmens Gösta till torftigt försvar för sitt moraliskt tvivelaktiga handlande.
Filmen tangerar flera genrer
Himlen är oskyldigt blå är en berättelse som blandar fakta och fiktion. Vissa händelser och personer har verklig bakgrund, medan annat i filmen är uppdiktat. Det är ett något yvigt manus som är svårt att genrebestämma, men Bill Skarsgårds karaktär Martin är kittet som får helheten att hålla samman.
– När jag sökte finansiärer till filmen och behövde förklara vad den handlar om, så uppmärksammades jag på att filmen har flera dimensioner. Det är en uppväxtskildring om en ung man, men det är också en skildring av 1970-talet. Det är en intressant period då Sverige fick lämna folkhemstanken och istället inse att vi ingick i ett internationellt sammanhang. Det vilade något naivt och oskuldsfullt över dåtidens Sverige som jag har försökt fånga i Himlen är oskyldigt blå, förklarade Holm strax innan filmen förhandsvisades i Malmö tidigare i höst.