Det är Hans-Erik Dyvik Husby, mer känd som Hank von Helvete och frontman i det norska death-punkbandet Turbonegro, som har fått äran att göra rollen som Cornelis Vreeswijk. Amir Chamdin står för regin. Han har sin musikaliska bakgrund i gruppen Infinite Mass och regissörsvana från en mängd reklamfilmer och musikvideor. Mycket talar för att Chamdin är mannen att på bästa sätt skildra Cornelis dramatiska liv.
Filmen om Vreeswijk är visuell och mycket kraft har lagts ned på att få fram snyggt foto och trovärdig rekvisita.
– Jag gillar klassisk Hollywoodfilm från 50-, 60-, och 70-talen. Mitt formspråk kommer från den perioden, berättar Chamdin när Digital Life möter regissören och huvudrollsinnehavaren vid en pressträff tidigare i höst.
En mästare på historier
Chamdin fick idén till filmen en nyårsnatt när han satt och lyssnade på Vreeswijks musik. Han hade länge gillat artisten Vreeswijk men visste inte särskilt mycket om honom som person. Filmen blev en förevändning för Chamdin att ta reda på mer om idolen.
– Internationellt är det vanligt med spelfilmer om musikers liv, men i Sverige har det inte gjorts tidigare. Vreeswijk var en jäkel på att berätta en historia och det är grunden för att skapa bra musik. Han kunde skriva treminuterslåtar som säger allt. Han var en ekvilibrist på svenska trots att det inte var hans modersmål.
Cornelis skulle vara min vän
Huvudrollsinnehavaren Hans-Erik Dyvik Husby har en brokig karriär och hans privatliv har omgärdats av dramatik. Efter tolv framgångsrika år med Turbonegro tog Dyvik Husby en paus för att göra titelrollen i Jesus Christ Superstar på Det Norske Teatret i Oslo. Samtidigt blev han kontaktad av Chamdin om rollen som Cornelis.
– Det var en omvälvande period. Jag levde ett hårt och stundtals galet liv. Det blev nödvändigt för mig att ta en paus från rocklivet. Jag hade hamnat i ett drogmissbruk som jag var tvungen att ta mig ur. Jag tog ett beslut att nu får det vara nog. En vecka senare blev jag erbjuden rollen som Jesus.
Men historien om Dyvik Husbys nya karriär och liv slutar inte där.
– Jag skrev då in mig på ett behandlingshem för drogmissbrukare i Eslöv. När jag kom dit hörde Amir av sig. Han tog tåget ned till Skåne och vi provfilmade på Stadshotellet i Eslöv när jag fortfarande höll på att tända av. Jag visste inte mycket om Cornelis då, men ville gärna vara en del av Amirs film. När jag kom tillbaka till behandlingshemmet blev dom gamla pundarna från 70-talet som galna. Att jag skulle göra Cornelis tyckte dom var enormt stort. Då började jag förstå hur älskad och djupt rotad Cornelis är i den svenska folksjälen.
Dyvik Husby gick igenom en tuff behandling men kom stärkt ut därifrån. Han bestämde sig för att ge allt för att lyckas med den nya karriären som skådespelare.
– Behandlingshemmet i Eslöv är väldigt bra och tack vare personalen där lever jag nu ett liv utan droger. Rolltolkningen av Cornelis är mitt sätt att säga tack till Sverige.
Inspelningen av filmen var en känsloladdad resa. Dyvik Husby gick helt upp i arbetet med att gestalta viskonstnären. Allt eftersom arbetet fortskred blev Dyvik Husby varse om att likheterna mellan honom och Cornelis på många sätt var kusligt stora.
– Jag gick in helt och fullt för rollen. När han dog i filmen dog han även för mig. Det kändes mycket sorgligt. Jag tycker mycket om honom och önskar att han levt idag så att vi hade kunnat vara vänner. Cornelis var en snäll människa med mycket charm.