Oscarsgalan kännetecknades av det sedvanliga spektaklet medan den svenska Guldbaggegalan alltjämt gör ett intryck att vara kusinen från landet. Oscarsgubben gick för första gången till en kvinnlig regissör när Kathryn Biglow kallades upp till podiet för filmen The Hurt Locker. Två andra filmer som prisades, men som allt för snabbt försvann från den svenska bioduken, var ungdomsdramat Precious och Crazy Heart där Jeff Bridges utmärkt gestaltar en countrystjärna vars liv har slagits till spillror. Här hemma fick Noomi Rapace en guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll för sin prestation i Män som hatar kvinnor. Hennes tacktal var berömvärt kort och kärnfullt – ”tack, tack, tack”.

Tvärnit för Änglavakt
I mars var det premiär för det svenska ungdomsdramat Sebbe. Den socialrealistiska skildringen gick biopubliken förbi, men Sebbe har under året rönt stor internationellt uppmärksamhet och belönats på flera festivaler. Sämre gick det för Änglavakt som trots imponerande rollista med Isabella Scorupco och Michael Nyqvist gjorde tvärnit på repertoaren och försvann lika snabbt som den dök upp. Betydligt större matinékänsla lyckades Russell Crowe åstadkomma med äventyrsfilmen Robin Hood.

Publiken såg Sex and the City 2
När det var dags för sommarfilm kammade Sex and the City 2 hem publikens uppmärksamhet och barnfamiljerna knallade iväg för att se den avslutande delen av Shrek i 3D-format. Svensk film kontrade med buskiskriminalaren Kommissarie Späck och Kjell Sundvalls tekniskt avancerade trivselkomedi Bröderna Karlsson. I slutet av sommaren var nyfikenheten stor på Johan Klings nya film PUSS. Han hyllades stort för tre år sedan, men PUSS blev en besvikelse som mottogs respektfullt men avvisande.

Höst med Facebookfilm
Med hösten kom Wall Street II och de flesta var överens om att uppföljaren inte var lika slagfärdig som sin föregångare. Harry Potter och dödsrelikerna inledde ett långt farväl till de unga trogna fansen medan Sofia Coppolas medelålders fans något besviket betraktade Somewhere. Facebookfilmen The Social Network blev höstens stora snackis.
Svensk film hade en stark höst med Hannes Holms hyllade Himmeln är oskyldigt blå och biografifilmen Cornelis lockade storpublik. Filmåret 2010 rundas av något tafatt med Änglagård 3 och Megamind 3D.

Vad var bäst?
Turkiska filmen Honung segrade i Berlin och med sitt förföriska foto var det tveklöst årets vackraste film. The Kids Are All Right med Julianne Moore och Anette Benning var årets smartaste komedi. Biutiful med Javier Bardem blir årets viktigaste och bästa drama. För 2010 års spänning svarade Roman Polanski och The Ghost Writer.