Digital Life
Välkommen till Digital Life – full koll på den digitala världen

Fängslande tv

Därför trivs vi bakom galler

Med anledning av den nya säsongen av Orange is the New Black passar vi på att blicka tillbaka på serien som banade väg för tv-dramernas guldålder.

När det talas om vågen av högkvalitativ tv som har sköljt över oss under hela 00-talet brukar Sopranos ses som startskottet. Men redan två år innan maffiabossen Tony Soprano fick sin första panikångestattack tog HBO med oss till Oz. Förkortningen stod för Oswald State Correctional Facility. Trots att fängelset var långt ifrån den drömska, smått psykedeliska värld som Judy Garland besöker i Trollkarlen från Oz var karaktärerna innanför murarna minst lika färgstarka, och betydligt dödligare.

Under seriens sex säsonger korsade skaparen Tom Fontana en ocean av moraliska gråtoner. Oz var sällan svartvitt, vilket gjorde den gränslöst intressant och skrämmande mänsklig. Helhetsgreppet var också svindlande när vi introducerades för plitar, personal, fängelseledningen och givetvis internerna, med grupperingar av bland annat afroamerikaner, latinamerikaner, irländare, muslimer och nynazister. Mitt i väven av blodsband fanns den udda fågeln Tobias Beecher.

Oz tv show HBO

Medelklassen bakom galler
Just Tobias Beecher var ett av Oz många genidrag. Han var vit, välutbildad och framgångsrik. En spegelbild av den genomsnittlige HBO-prenumeranten och någon att relatera till. I samma stund som han onykter satte sig bakom ratten slogs medelklassidyllen i spillror. Skärvorna skulle sedan totalförstöras under fängelsevistelsen. Redan den första natten våldtas Beecher av den sadistiske nynazisten Vern Schillinger och får ett hakkors tatuerat på ena skinkan med en glödgad kulspetspenna. Den minst sagt traumatiska händelsen skulle bli startskottet på en dödlig rivalitet mellan Beecher och Schillinger som mot slutet närmast nådde bibliska proportioner.

oz (1)

Vägen in
Just utanförperspektivet är ett tacksamt grepp som återanvänds flitigt i fängelseserier. Det är inte så konstigt. Många tittare kan inledningsvis ha svårt att sympatisera med, säg, en massmördare med kannibalistiska tendenser – om de inte är oförskämt intelligenta psykologer och föredrar chianti till levern, förstås. Då behövs det någon att relatera till, en karaktär som liksom vi ser den bestialiska tillvaron med nya, förfärade ögon.

Annons

I spritt språngande galna Prison Break axlades rollen av stjärnarkitekten Michael Scofield. Och i Netflix fenomenala Orange is the New Black, som nu är aktuell med sin andra säsong, var det Piper Chapman som blev medelklassens trojanska häst bakom gallren på det federala kvinnofängelset. I alla tre fallen får dessa karaktärer kämpa för att hålla sig i rampljuset då andra, farligare och mer intressanta tenderar att stjäla stjärnglansen.

Prison-Break

Mycket av dragningskraften i fängelseserier ligger i att se samhällets regler löses upp och ersättas med nya och hårdare. För varje timme som går lär vi oss mer av de oskrivna reglerna och ser panikslaget konsekvenserna när någon bryter mot dem. Allianser formas och löses upp i rasande takt och varje olidligt spännande situation känns som en tryckkokare på väg att explodera. Inte undra på att serierna som utspelas bakom galler är bland de mest fängslande som går att se.

Läs även: Sommarens biopremiärer

Visa kommentarer / Kommentera nu
Fängslande tv - Därför trivs vi bakom galler Film, Feature
Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17