Winter’s Bone är en isande kall amerikansk independentthriller där diskbänksrealismen känns både påträngande och verklighetstrogen. Filmen visar upp en marginaliserad amerikansk landsbygd i fritt (för)fall. De hårda livsvillkoren har för länge sedan suddat ut begrepp som moral och medmänskighet och ersatts med drogmissbruk och själslig isolering.
-
Winter’s Bone
-
Piranha 3D
Den som vill se något intellektuellt tankeväckande gör klokast i att undvika Piranha 3D.
-
Pippa Lees hemliga liv
Pippa Lees hemliga liv når äntligen svenska biografer. Filmen premiärvisades under förra årets festival i Berlin och mottogs med ovationer från en entusiastisk publik. Själv lämnade jag salongen tillsammans med en vän synnerligen välfylld av intryck. Vi begav oss till en närliggande restaurang och diskuterade oavbrutet filmen under de kommande timmarna.
-
An education
Redan den svängiga inledningsmusiken vittnar om att historien som följer är av trivselartad karaktär. Och kanske går det även att läsa in en viss sarkastisk ironi. An Education är en sevärd komedi med substans.
-
Slumdog Millionaire
Kanske är det dags för en renässans för bollywoodfilmen med sin färgprakt, starka kärlekshistoria och mäktiga musik. I Malmö har det öppnats en biograf som enbart visar indisk film och Danny Boyles Slumdog millionaire är en europeisk variant av genren.
-
Filmrecension: Män som hatar kvinnor
Det går bra för svensk film just nu. Jan Troells Maria Larssons eviga ögonblick, Ruben Östlunds De ofrivilliga och Tomas Alfredssons Låt den rätte komma in blev alla internationellt uppmärksammade och prisbelönade under förra året. I vinter har Lukas Moodyssons Mammut deltagit i tävlingsklassen vid Berlin Filmfestival. Det är ärofyllt men sällsynt att svensk film når så långt. Nu är det dags för premiär av Män som hatar kvinnor. En film vars distribution har sålts till tio länder redan innan premiären. Det tillhör sannerligen inte vanligheterna och mungiporna bör vara uppåt för både biopublik och filmarbetare.
-
Wallander – Hämnden
Julledigheten har för många utnyttjats till att besöka en biograf. Vi befinner oss nu i en period då filmbolagen spelar ut starka, eller i vart fall publikfriande, kort i kampen om biopublik, oscarsnomineringar och guldbaggar. Från SF:s sida har man stora förhoppningar om att Wallander – Hämnden skall falla den svenska publiken på läppen.