Förra veckan reste Digital Life till Sydkorea för att besöka LG:s utvecklingscentrum och oled tv-fabriker. Sydkorea är hemland för LG och även största konkurrenten Samsung, eller ”s-märket” som många LG-medarbetare kallade det under resan.
Hysch-hyschet var såklart stort, men vi fick en spännande inblick i hur man tänker kring framtidens tv och vad vi kan vänta oss under kommande år. Det kommer kanske inte som någon överraskning, men LG stavar framtiden ”större”, ”4k” och ”oled”, det vill säga ännu större skärmar, med minst 4k-upplösning och självklart med deras egen favoritteknik oled i centrum.
Priserna kommer att sjunka
Redan idag finns som bekant oled-modeller på marknaden. Full hd-varianter har sjunkit ned mot 20000-kronorsstrecket och 4k-dito ligger på runt 45000. Det är fortfarande höga priser men LG investerar tungt i produktionsledet för att kunna pumpa ut mer paneler. Det är därför troligt att vi får se oled-modeller i ganska normala prisklasser inom något år eller två.
Tunt finns, rullbart kommer
Inom LG satsas det också en hel del på lite mer ”cutting edge”-teknologi som böjbara/rullbara skärmar och genomskinliga skärmar. De sistnämnda är kanske mest intressanta för reklambranschen (tänk dig till exempel skyltfönster som plötsligt kan visa videor) medan det första mycket väl kan komma att piffa upp hemunderhållningen.
En flexibel tv skulle till exempel kunna rullas upp på en spole, precis som en gammal diaduk. LG ville inte visa någon rullbar tv men däremot fick vi se en hypertunn variant på två millimeter, som fästs på väggen med ett par magneter. Den skärmen var också böjbar, men inte i närheten av något man rullar ihop och stoppar i ett affisch-rör.