Digital Life
Välkommen till Digital Life – full koll på den digitala världen

Shinji Mikami

Retro

I mer än två decennier har Shinji Mikami levererat nytänkande spel som fått en hel industri att följa efter. Om hans nya spel The Evil Within kommer att bli lika banbrytande återstår att se, men av hans meritlista att döma har vi ingen anledning att vara oroliga.

Goof Troop (1994)

Shinji Mikami inledde sin karriär som spelskapare hos Capcom där han i första hand kom att arbeta med Disney-licenser. Vid en första anblick har Goof Troop väldigt lite gemensamt med Mikamis senare titlar, men för den uppmärksamme spelaren finns det referenser att plocka – från hälsopaket i form av körsbär och bananer (God Hand) till rustningar som väcks till liv (Resident Evil 4).

Goof-Troop-2

Resident Evil (1996)

Det var först när Mikami satte sig i regissörsstolen som den riktiga magin uppstod. De nya 32-bitarskonsolerna innebar nya möjligheter, och även om inspiration hämtades från Sweet Home och Alone in the Dark var Resident Evil ett banbrytande spel som på egen hand lade grunden för genren överlevnadsskräck. De skamlösa kopiorna var lika många som de urvattnade uppföljarna.

Resident-Evil-2

Devil May Cry (2001)

Det började som en ny del i Resident Evil-serien, men i takt med att stridssystemet började bli allt mer fartfyllt insåg den exekutiva producenten Mikami att spelet rörde sig för långt bort från seriens rötter. Berättelsen skrevs om och huvudkaraktären ersattes av den stenhårda demonjägaren Dante. Den moderna hacka och slå-genren var född!

fd62be5c73d1b8e3fc258b4aefb1a0fd

Resident Evil 4 (2005)

Arbetet med att förnya varumärket Resident Evil påbörjades redan 1999, men resan var lång. Flera versioner påbörjades för att sedan läggas ner, men vi behövde inte ta många steg på den spanska landsbygden för att inse att det färdiga spelet hade varit värt all väntan. Snilledraget att placera kameran bakom Leons axel revolutionerade tredjepersonsskjutandet.

Annons
Resident-Evil-4-2

Vanquish (2010)

Medan Gears of War och andra spel som inspirerats av rörelseschemat i Resident Evil 4 var långsamma och tunga upplevelser framstod Vanquish en speedad våldsbalett. Bara en sådan sak som att spelets protagonister kunde glida på knäna så att gnistorna yrde fick coolhetsmätaren att slå i taket. Det var sannerligen inte särskilt varierat – men fy tusan vilken käftsmäll det var.

Vanquish

Visa kommentarer / Kommentera nu
Shinji Mikami - Retro Spel, Feature
Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17