Digital Life
Välkommen till Digital Life – full koll på den digitala världen

Sanslösa simulatorer

Maxis bortglömda pärlor

Den 4 mars meddelade Electronic Arts att de stänger ner den legendariska studion Maxis Emeryville, och att framtida spel i The Sims- och Sim City-serierna kommer att utvecklas av andra EA-studior. Men Maxis var så mycket mer än sina två flaggskepp. I månadens retrohörna dammar vi av spelen som hamnade i skymundan.

Sim Earth: The Living Planet (1990)

Efter den enorma framgången med Sim City året dessförinnan var förväntningarna minst sagt uppskruvade. Will Wright återvände till ritbordet för att skapa någonting ännu större och resultat var… ambitiöst. Frågan är om ambitionerna inte var lite väl stora när vi plötsligt skulle detaljstyra en hel planet. Visst var vi imponerade när det begav sig, men såhär i efterhand är det våldsamt opedagogiska Sim Earth så gott som ospelbart.

Sim-Earth

Sim Ant (1991)

Efter storskaliga Sim Earth fick vi dess diametrala motsats i form av myrstackssimulatorn Sim Ant. Till skillnad mot många andra av Maxis simulatorer fanns det den här gången ett tävlingsmoment. Som ledare över en koloni av svartmyror gällde det att först kolonisera hela trädgården och sedan huset – för att slutligen driva både rödmyrorna och människorna på flykt. Will Wright har i efterhand berättat att arbetet med Sim Ant honom idén till ett annat spel – The Sims!

Sim-Ant

Sim Tower (1994)

1994 var det dags att bygga en skyskrapa, en våning i taget. Det låter kanske simpelt, men att få de olika beståndsdelarna – butiker, lägenheter, parkeringsgarage, hotellrum och sjukvårdskliniker – att samspela var lättare sagt än gjort. Röda siffror i budgeten, överfulla hissar och sporadiska terroristhot var bara några av de problem som dök upp på vägen till femstjärnig elegans.

Sim-Tower

Sid Meier’s Sim Golf (2002)

När två välrenommerade utvecklare som Maxis och Firexis går ihop för att skapa någonting tillsammans – då ger man det en chans, även om det handlar om golf. Sid Meier’s Sim Golf bjuder på tung strategi när spelaren får i uppgift att sätta ihop en den perfekta golfklubben. Ju bättre banorna blev, desto fler toppspelare lockades till klubben och desto mer pengar spenderade de. Som en bonus kunde vi drilla vår egen spelare, Gary Golf, som även kunde delta i matcher.

Annons
Sim-Golf

Visa kommentarer / Kommentera nu
Sanslösa simulatorer - Maxis bortglömda pärlor Spel, Feature
Digital Life
Framtidsvägen 16 Växjö, Kronoberg 351 96
Phone: 0470 - 72 47 17