5

Recension: Tekken 7

Kungen bestämmer

Den legendariska tävlingen ”Iron fist tournament” är tillbaka och vi får återigen följa familjefejden kring Heihachi, Kazuya, Jin och alla som kommer emellan dem.

Huawei

Jag spelade Tekken första gången 1999 i ett studentrum i Halmstad. En kompis till mig hade hyrt ett Playstation och Tekken 3 över helgen på den lokala videobutiken. Eftersom vi missat att hyra minneskort tvingades vi att klara spelet över en natt för att låsa upp alla karaktärer och se de makalöst coola slutfilmerna. Tekken 3 kändes som framtiden. Karaktärerna var stenhårda och musiken var tung och arg. Tillsammans med Wipeout fanns inget i spelvärlden med lika mycket fart, känsla och attityd. Sedan dess har Tekken egentligen bara trampat vatten med bättre grafik. Det har rått en allmän ”don´t fix what isn’t broken”-känsla över serien och nu är det åtta år sedan den senaste delen släpptes.

Jämför priser på Tecken 7 PS4 här och Xbox One här (Prisjakt).

Lager av komplexitet

Låt mig bara vara tydlig på en punkt. Tekken 7 är den mest kompletta fightspelsupplevelsen på marknaden just nu. Vid första anblick känns det mesta bekant. Grunden med en knapp för varje ben och arm är densamma och de flesta karaktärer från serien finns representerade. Men det finns ett nytt lager av komplexitet. Varje kombo och slag har förfinats under de senaste decennierna till den grad att de är perfekta. Utöver grundläggande grepp och slag finns hundratals kombinationer att bemästra för varje karaktär. Det ger utrymme att utforma sin helt egna spelstil och ett lärande som kan stå sig över flera år.

Grodmasker och pizzakostymer

En av de mest roande delarna med serien har varit dess förmåga att blanda stenhård attityd med makalöst barnslig humor. Det är tydligare än någonsin i läget där du kan skapa din egen karaktär. Vill du pryda Heihachi med en rosa grodmask, änglavingar och en familjepizza på ryggen? Inga problem. Naturligtvis är det online där de riktiga striderna sker. Du matchas efter hur många strider du gjort och får gradering därefter så att du hela tiden möter ett rimligt motstånd. Eftersom det finns risk för en del lagg rekommenderar jag att bara godkänna matcher mot personer med blå eller grön märkning på sin uppkoppling.

Tekken 7 är en fröjd på nästa samtliga plan. Stridssystemet är slipat och vårdat till perfektion och karaktärerna är lika hårda som de är bananastokiga. 2017 finns ingen som utmanar Tekken på tronen.

• Genre Fighting
  • Antal spelare online 2