3

Recension: Star Wars Battlefront II

En godkänd rymdskjutare i en galax långt, långt borta

Dice har både lärt sig från sina misstag med föregångaren och lagt till nya i Star Wars Battlefront II, vilket resulterar i en svajig rymdskjutare.

Huawei

När Star Wars Battlefront (2015) släpptes spelade jag det flitigt. Dice lyckades verkligen fånga känslan av att springa runt i snön på den krigshärjade planeten Hoth, omgiven av exploderande AT-AT:s, dånande sirener och välljudande lasergevär. Spelet fick dock ta emot en del kritik för sitt sparsmakade innehåll vid lanseringen, vilket ledde till att många tröttnade på rymdskjutaren ganska snabbt.

Med uppföljaren har Dice rimligtvis försökt rätta till felen de gjorde med föregångaren. På vissa håll har de lyckats, andra inte.

Perspektiv från den mörka sidan

Den största nyheten i Star Wars Battlefront II är dess påkostade enspelarkampanj. Här får du följa rymdimperiets specialstyrka Inferno Squad och dess kvinnliga befälhavare Iden Versio efter att Dödsstjärnan exploderat ovanför planeten Endor i filmen Star Wars: Jedins Återkomst. Greppet att låta oss se kriget från den mörka sidans perspektiv är verkligen intressant och Iden Versio är en välskriven hjälte som jag gärna ser mer av i framtiden.

Under den relativt korta kampanjen får du skjuta rebeller i både första- och tredjepersonsperspektiv under varierade uppdrag på en rad olika planeter. Allra bäst är dock rymdstriderna där du får sitta i cockpiten på Tie Fighters, X-Wings och den ikoniska Millenium Falcon. Kontrollerna kan ta en stund att lära sig, men när det väl sitter är det otroligt härligt att flyga runt i rymden och panga rebeller.

Call of Duty för länge sedan i en galax långt, långt borta

Rent spelmässigt är längden en perfekt uppvärmning inför onlinedelen, men dessvärre tar manuset skada av det snabba berättandet. Det känns som att Dice har sneglat på Call of Duty-serien, med sina fragmentariska uppdrag som kastar spelaren mellan platser och händelser i en rasande takt. Vändningarna avlöser varandra lika snabbt som Han Solo skjuter (först), vilket leder till att jag inte hinner lära känna Iden lika mycket som jag velat.

”I have a bad feeling about this”

Egentligen har det inte hänt så mycket i onlinedelen sedan föregångaren, förutom att vi även får spela som droider och andra karaktärer och rymdskepp från prequel-trilogin och The Force Awakens den här gången. Precis som tidigare går det att kriga med fyrtio spelare samtidigt i läget Galactic Conquest, sätta upp en strid mellan Yoda, Darth Vader och Bossk i Heroes vs Villains och spela rena dödsmatcher i Blast.

Det är fortfarande mäktigt att kriga på en känd plats från filmerna, med ett vapen som låter precis som på bio i handen och den klassiska musiken i bakgrunden. Dock infaller sig inte alls samma ”bara en match till”-känsla som i föregångaren. Trots att den där Star Wars-känslan fortfarande är närvarande är det inte samma tajta känsla i själva spelmekaniken. Det finns mer att göra, men jag har inte lika kul som tidigare.

Mikrotransaktionerna anfaller

Det är inte helt lätt att bedöma progressionssystemet och mikrotransaktionerna i Star Wars Battlefront II, då ingenting är etsat i sten i skrivande stund, efter kritiken som utvecklarna fått utstå. Hur mycket de än ändrar, är det svårt att inte bortse från att hela spelet är byggt kring ett system som lever på mikrotransaktioner och lootlådor. Det är helt enkelt inte särskilt kul att få en egenskap till en enhet, fordon eller hjälte som du inte ens har låst upp ännu.

Just nu tar det allt för lång tid att samla ihop poäng för att köpa alla karaktärer och egenskaper, vilket gör att det tar emot att spela. Känslan när du ser att spelaren som dödade dig har kraftfulla ”star cards” till sin fördel är helt enkelt inte så skön.

Star Wars Battlefront II är mer av samma, fast med både positiva och negativa nyheter. Gillade du föregångaren kommer du även uppskatta det här, om du kan se förbi det sunkiga progressionssystemet och de andra bristerna.

Recension: Star Wars Battlefront II

3
  • Den varierande enspelarkampanjen