3

Recension: South Park: The Fractured But Whole

Ett inte lika haktappande återbesök i South Park

Vännerna från South Park är tillbaka i ett nytt äventyr, där de tar inspiration från den ständigt aktuella superhjältegenren. Är det lika bra en andra gång?

South Park: The Stick of Truth från år 2014 är fortfarande det bästa licensspelet någonsin. Inget spel har visat samma kärlek och respekt till sin förlaga, varken innan eller efter. Att få utforska ett perfekt återgivet South Park strösslat med referenser från seriens tjugo år långa historia med en berättelse som var minst lika bra som de allra bästa avsnitten, var helt enkelt en fröjd.

I South Park: The Fractured But Whole får vi uppleva det igen, fast med en premiss kretsande kring superhjältar istället för fantasy som i föregångaren. Fungerar det lika bra en andra gång?

Jämför priser på The Fractured But Whole till PS4, Xbox One och PC här (Prisjakt).

Lite av en parodi på sig själv

I The Fractured But Whole tar du återigen an rollen som ”The New Kid”, som hamnar mitt i grabbarnas blodigt allvarliga superhjältelek. Cartmans superhjälteteam Coon and Friends är i sprillror och den onda Doctor Chaos skapar (såklart) kaos på gatorna. Det är upp till dig och vännerna att skipa rättvisa, samtidigt som allt möjligt galet sker i skuggorna, i vanlig ordning.

Spelets största problem är att South Park är mindre roligt att utforska en andra gång. Vi har redan gått runt i kvarteren, besökt de kända karaktärernas vardagsrum och slagits mot mobbarna i sjätte klass. Interaktionerna med de kända ansiktena är så klart välskrivna och roliga även denna gång, men att rota runt i lådor och skåp i Eric Cartmans hus igen blir inte lika kul en andra gång. Att utvecklarna har valt att ta bort springknappen av någon outgrundlig anledning, gör inte det hela bättre precis.

Samtidigt som spelet glatt skämtar om de populära superhjältefilmerna och deras uttjatade uttryck, snubblar det själv på upprepningens trottoarkant. Serien har redan skämtat om superhjältar för flera år sedan och The Fractured But Whole känns många gånger som en upprepning av The Stick of Truth, på gott och ont.

En helhet inte utan frakturer

Även om spelet känns som en enda lång upprepning många gånger, finns det en del förändringar. Bland annat har stridssystemet renoverats och liknar snarare Fire Emblem-serien än Paper Mario, som i föregångaren. Istället för det väldigt simpla turordningsbaserade systemet som The Stick of Truth använde, finns det en viss strategisk aspekt. Under varje runda får du flytta på dina karaktärer på ett rutnät, med målet att placera dem så att dina attacker tar så mycket skada som möjligt och att undvika att dina hjältar hamnar i farozonen. Systemet tillför egentligen inte så mycket till striderna, men det är lite mer involverande än tidigare. Dock upplever jag att de tar längre tid än i föregångaren, till följd av den strategiska biten.

Mer, men inte bättre

South Park: The Fractured But Whole är verkligen inget dåligt spel. Tvärtom. Det är dock inte samma fantastiska upplevelse som förra gången, eftersom spelet är en upprepning på sin föregångare. Det blir helt enkelt inte samma starka upplevelse att besöka ett så här detaljrikt South Park och att få se ett spel som ser lika bra ut som på teve en andra gång. Vill du ha mer South Park på din spelkonsol finns det inget att fundera över, då det levererar en minst lika galen och välskriven berättelse som innan, men var beredd på en känsla av déjà vu.

• Genre Rollspel
  • Utvecklare Ubisoft San Franscisco

3