4

Recension: Sea of Thieves

Får dig att vilja kräkas

I Sea of Thieves behöver du verkligen dina vänner samtidigt som spelet får dig att vilja kräkas på dom. Bara bristen på bananer och avsaknad av fantasi sätter stopp för dina äventyr.

Ny som kapten och allt vad sjöliv heter kastade jag mig ut i ett litet skepp för att slåss och erövra gömda skatter. Det var dock bara att ge upp ganska omgående, för åksjukan – eller ska jag säga sjösjukan – slog till ganska omgående. Med lite vila och nytt mod tog jag mig an äventyret igen. Trots att sjösjukekänslan hela tiden låg i så gick det att bemästra. För spelet är värt det för varje lekfull och fantasifull själ. Utan någon direkt koll tog jag på mig kaptenshatten och styrde min slup ut på de sju haven med en god vän i sällskap. Jag vet inte hur många skepp vi lyckades sänka. Jag vet bara att majoriteten av dessa var våra egna och trots nederlagen skrattade jag så tårarna rann.

Känslan i spelet är att vara mitt i en tecknad lekfull värld som ett perfekt uppdaterat Monkey Island-spel. Vissa detaljer i spelet slår dessutom allt annat jag tidigare sett. Jag skulle kunna fylla hela recensionen om det bästa vattnet jag någonsin skådat i ett spel. Kombinerat med den fina himlen har det förmodligen slagits rekord i antalet skärmdumpar hos spelarna just för det är så otroligt snyggt och värt att föreviga.

Med nya segel och en ståtlig pirathatt visar du din framgång

I Sea of Thieves finns inget direkt levelsystem där du kan levla upp din karaktär i oändligheten och skaffa bättre vapen eller utrustning. Här får du i stället mer avancerade skattkartor eller uppdrag för att på sådant sätt få ihop mer pengar. Med pengarna köper du nya saker, kläder eller träben till din karaktär och kan utsmycka ditt skepp med galjonsfigurer eller speciella segel bara för att visa upp för de andra. Ju mer pengar du har, desto mer saker kan du köpa och det är här dina motståndare kan förstå hur erfaren du är. Det första jag införskaffade var en blommig sjörövarhatt för att dels boosta mitt självförtroende men även för att visa att jag minsann hade lyckats, i alla fall lite, i spelet.

Du behöver alltid dina vänner och fiender, även på fyllan

Att spela ensam är ingen höjdare. Dels är det nästan omöjligt att hantera ett skepp på egen hand, men det känns utöver det som det är tillsammans med andra som spelet kommer till sin rätt. Tillsammans med dina vänner kan du förutom att plundra skatter även dricka ohämmade mängder grogg och sedan kaskadspy i deras ansikten så att de inte längre kan se. Skulle du dessutom kräkas i en hink mitt i en svärdsduell och kasta innehållet i hinken i din motståndares ansikte så gratulerar jag dig, för då får du en fin trofé. Jag har skrattat mer i detta spel än jag gjort i något annat på väldigt länge över saker som detta. Kanske är det för att jag och mina vänner har väldigt roligt ihop, men jag tror inte att det bara handlar om det.

Även om spelet i sig kanske är lite enformigt så blir det vad du gör det till. Du gräver upp skatter, fäktas mot dina motståndare, skjuter skelett och samlar mängder av bananer som behövs för att återfå hälsa. Stridssystemet i närstrid har en hel del mer att önska, men skeppsstriderna känns alltid spännande och kaosartade. Tillsammans med ett bra gäng kan enformigheten bli till ett riktigt variationsrikt spel. Det har i alla fall gett mig en äventyrslystnad som jag länge längtat efter. Trots konstanta sjöben efter avslutad spelrunda längtar jag till nästa tillfälle att få styra mitt skepp mot nya stränder.

• Genre Äventyr
  • Format Xbox One, PC
  • Utvecklare Rare