5

Recension: Resident Evil 7: Biohazard

Skrämmande bra på alla sätt

Resident Evil 7: Biohazard sätter spelaren på första parkett. Capcoms drag att låta serien göra sin first person-premiär visade sig vara briljant och vi serveras ett av de bästa och läskigaste spelen i serien.

Resident Evil har skrämt slag på spelvärlden i 21 år. Det framgångsrika receptet har det aldrig tummats särskilt mycket på. En smitta som sätter världen i gungning, tredjepersonsperspektivet och isande skräck. Resident Evil 4 från 2005 tog oss närmare huvudkaraktären genom att låt oss hänga över axeln. Resident Evil 7: Biohazard är det första spelet som låter oss se skräcken ur vår protagonists ögon och närmare skräcken än någonsin.

Jämför priser på Resident Evil 7: Biohazard här.

resident-evil-7_gubbe

Mörkare, skitigare och äckligare

Till skillnad mot de senaste, mer actionbetonade installationerna i serien tar Resident Evil 7: Biohazard oss tillbaka till skräcken och den närmast panikartade kampen för överlevnad. Ethan Winters sörjer sin sedan tre år försvunna flickvän, Mia. Men en dag får han plötsligt ett meddelande som leder honom till ett förfallet hus i den fiktiva staden Dulvey i Louisiana. Här bor den mordiska familjen Baker och de har inga planer på att låta dig söka fritt i huset. Lägg därtill en mystisk smitta, svarta, otäcka klumpmonster och gammalt hederligt pusselbitsläggande så har du Resident Evil 7: Biohazard – möjligen ett av årets bästa spel – i ett nötskal.

Inget för den lättskrämde

Fem minuter in i spelet vill jag stänga av. Permanent. Atmosfären är tät, leken med ljud och dov musik skapar panik och pulsen ligger och tuggar på max. Det är ruskigt effektiv skräck och förstapersonsvyn, som gjord för den nya vr-trenden, tar verkligen skräcken i serien till en helt ny nivå.

resident-evil-7_docka

Överlevnad till varje pris

Du må ha ett konkret uppdrag: Rädda din flickvän. Men framförallt inser du snabbt att så fort du satte din fot på verandan så är din överlevnad huvudmålet. För alla som älskar skräck och survival horror är detta lite utav ett skolboksexempel. Smygandet och flykten undan hotet är minst lika viktigt som att ta kål på det. Det blir inte läskigare än såhär och all världens samlade skräckfilm har inte mycket att ställa emot vad du känner när du håller i handkontrollen.

Tyvärr dödar vår huvudperson stämningen emellanåt genom taffliga oneliners och ett par “fuck” för mycket. Överhuvudtaget förbisåg man helt hans bakgrundshistoria vilket är synd när allt annat är närmast fläckfritt.

resident-evil-7_rum

Stor spelglädje mitt i skräcken

I vanlig ordning är pusslandet och nystandet i mysteriet en central del av spelet. Även om vi inte rör oss i en stor värld är den fullproppad med detaljer och roliga uppdrag att sätta tänderna i. Striderna kommer med större mellanrum än tidigare, men då får vi också rejält med utmaning i form av fiender som inte ens ger sig vid ett skott i huvudet. Här gäller det att tänka taktiskt, vara observant på sin omgivning och använda sig av allt man kommer åt för att överleva sin fiende – oavsett om du måste manövrera en bil eller en sliten gammal motorsåg. Varenda beslut räknas och din packning är minst sagt alltid lätt. Även om du för stunden känner att du rustat dig väl är det lätt att gripas av panik och slösa ett magasin i luften på en enda skräckinjagande fiende.

Stålsätt er när ni trycker på startknappen, för när Resident Evil 7: Biohazard är som bäst får du inte en lugn stund.

Förhandstitt: Nintendo Switch

• Genre Skräck