4

Recension: Prey

Spännande rymdpussel

Prey är uppföljaren till det risade och rosade spelet med samma titel från 2006. Gör dig beredd på en ny kamp mot utomjordingarna i ett maffigt och spännande äventyr.

Libratone Too

Vår huvudperson, Morgan Yu, vaknar upp en helt vanlig, solig dag. Han svidar om till sin röda rymddräkt innan det är dags att bege sig till anställningsintervjun. Morgan aspirerar nämligen att bli en del av ett forskningsprogram ombord på rymdstationen Talos 1. Först måste han genomgå ett antal tester för att visa sig lämpad för uppdraget.

I receptionen möter han upp sin bror, Alex Yu, som önskar honom lycka till och visar vägen in till testlabbet. Någonting går väldigt snett under testet och en av forskarna blir attackerad av en okänd varelse. Allting svartnar dramatiskt och Morgan vaknar återigen upp i sin säng, som om inget har hänt. Men så fort han lämnar sin lägenhet på nytt är det uppenbart att inget är som vanligt och i korridoren utanför lägenheten ligger döda kroppar. Var är han, vem är han och vad är det egentligen som händer? Välkommen till Prey, ett episkt actionäventyr med en stor dos pusselspelande, action och blodisande utomjordingsskräck.

Läs även: Topp 10 från E3 2017 – Årets största spelmässa

Spännande story och klaustrofobisk rymdskräck

Allt eftersom du tar dig fram genom spelet och löser gåtorna vecklar storyn ut sig. Det är väldigt spännande och elegant uppbyggt. Friheten i hur du rör dig och tar dig an huvuduppdragen och sidouppdragen gör att du själv bestämmer i vilket tempo och i vilken omfattning du får reda på vad som händer. Ett starkt tips är att ta dig tid att utforska, läsa varenda liten notis, mail eller dokument som du kommer över. Det belönar sig i slutändan.

Det märks också väldigt tydligt att utvecklarna har funnit stark inspiration i Bioshock-serien. Via kvarglömda inspelningar, mailkonversationer mellan personalen och radiokontakt med en okänd, hjälpande röst nystas mysteriet upp. Det finns få saker som är så läskiga som att vara isolerad på en öde rymdstation, omringad av blodtörstiga varelser och det oändliga rymdmörkret. Prey tar till vara på detta och ser till att få dig som spelare att känna konstant obehag. Draget att låta huvudfienderna, Mimics, besitta färdigheten att anta vilket föremål som helst och på så sätt gömma sig i rummen, förstärker känslan att du aldrig går säker.

Test: Blue Microphones Yeti (mikrofon)
Test: Blue Microphones Lola
Test: Blue Microphones Mo-Fi (hörlurar med inbyggd förstärkare)

Effektivt pussellösande med rollspelsinslag

Den absolut största behållningen i Prey är pussellösandet och sättet det för fram historien. Det finns ofta fler än en väg att ta för att nå ditt mål. Alla val får dessutom konsekvenser för hur mycket pangpang det ska bli som i sin tur har betydelse för hur mycket skador du drar på dig.

Med hjälp av så kallade Neuromods uppdaterar du dina färdigheter och kunskaper där du kan välja att prioritera allt från hacking- och biologikunskaper, till hur tunga saker du kan lyfta och hur hårt du kan kasta dessa på dina fiender. Även rollspelsinslagen har konsekvenser och skapar möjligheter för hur du tar dig genom spelet. Systemet är tydligt utan att för den skullen ta nöjet av utforskningen från dig.

Enformig action

All kärlek som las på storyn, grafiken, pussellösandet och uppgraderingssystem gjorde att själva striderna och actiondelen fick sig en törn. Det brister i fiendedesignen och även om det presenteras en handfull olika monster, så är det väldigt svårt att uppleva någon skillnad mellan dem. De påminner mest av allt om svarta, karaktärslösa skuggor i mörkret. För att skapa en helhetsupplevelse hade det verkligen behövts ett stort grepp kring denna del. Istället drar jag en djup suck så fort det är dags för att ladda vapnet.

Prey är ett storslaget och ambitiöst verk som, även om det sneglat lite väl på sina konkurrenter, bjuder upp till stor frihet och spelglädje. Avsaknaden av fantasi vid actionsekvenserna drar tyvärr ner spelet från att nå sin fulla potential.

• Genre Äventyr, Action
  • Format PS4
  • Utvecklare Arkane Studios