5

Recension: Nioh

Team Ninjas storslagna comeback

Nioh är den perfekta blandningen av Dark Souls och Ninja Gaiden. Det är svårtillgängligt och det är bestraffande, men det är också fullkomligt underbart.

Team Ninjas Ninja Gaiden-nystart från 2004 präglade mitt 00-tal mer än något annat spel. Devil May Cry-spelens Dante hade visserligen banat väg för hack ’n’ slash-genrens pånyttfödelse men det var Ryu Hayabusa som på allvar visade hur den gamla skolans utmaning skulle överföras till analoga spakar och tre dimensioner. När varje uppföljare visade sig vara en större besvikelse än den förra tog Dark Souls-spelen över. Välslipade samurajsvärd och latexmundering ersattes av blytunga yxor och blank rustning – men för mig fyllde det samma gapande tomrum i spellandskapet som Ninja Gaiden hade fyllt dessförinnan.

Trista miljöer och tuffa bossar

När jag förstod att Team Ninja arbetade med vad som verkade bli ett ”Dark Souls möter Ninja Gaiden” blev jag med andra nyfiken. Men jag hade aldrig kunnat ana hur bra resultatet faktiskt skulle bli. Nioh har det blixtsnabba svärdsviftandet i sextio bildrutor i sekunden, och det har ett så överväldigande djup att det tar flera genomspelningar att testa alla spelstilar och förstå hur alla system fungerar. Att både karaktärer och miljöer är i tristaste laget glömmer jag bort ungefär samtidigt som jag når spelets tredje boss och inser hur mycket nötande som faktiskt krävs för att bemästra spelet. Miljöerna hade kunnat vara hur fina som helst – jag hade ändå tröttnat på dem.

Om du har spelat Dark Souls eller Bloodborne kommer du att känna dig som hemma, och ärligt talat är det nästan genant hur mycket man lånat från From Softwares spel. Återvänd till ditt lik för att få tillbaka dina erfarenhetspoäng, åkalla andra spelare om du behöver hjälp, knuffa ner stegar för att skapa genvägar … Att den klassiska lägerelden har ersatts av ett altare spelar ingen större roll när det fyller precis samma funktion: snabbspara och få fullt liv på bekostnad av att alla fiender du just besegrat kommer tillbaka.

Fullt fokus på action

Det finns dock några viktiga skillnader gentemot inspirationskällan. En är att du kan hålla ditt vapen på tre olika sätt och därmed kan växla spelstil i farten. En annan är att spelet är indelat i kortare banor istället för att ta plats i en öppen värld. Det senare resulterar i mindre upptäcktsfärd och mer skoningslös action. När det inte finns några andra vägar att utforska har du inget annat val än att försöka, försöka och försöka igen tills du gjort slarvsylta av den där förbannade bossen som plågat dig i flera dagars tid. Om du vill återvända till världskartan och prova något sidouppdrag får du betala med ett surt förvärvad ”himorogi-kvist”, och de växer – ironiskt nog – inte på träd.

Efter mer än tio år av besvikelser trodde jag faktiskt inte att Team Ninja någonsin skulle hitta tillbaka till sina rötter och göra den typen av oförlåtande actionspel som jag vet att de bemästrar. Nioh är deras definitiva comeback, och nu vågar jag faktiskt börja drömma om ett nytt Ninja Gaiden igen.

Test: Blue Microphones Yeti (mikrofon)
Test: Blue Microphones Lola
Test: Blue Microphones Mo-Fi (hörlurar med inbyggd förstärkare)