5

Recension: Nier Automata

Som inget annat

Få spel är lika svåra att kategorisera som Nier Automata. Under spelets första timme hinner det vara ett 2d-plattformsspel, ett actionspel i tredjepersonsperspektiv, ett arkad-shoot ’em up och en ”twin stick shooter”. Trots denna sammanslagning sker det med strålande resultat.

Uppföljare till ett kultspel

Nier Automata är uppföljaren till det numer kultförklarade rollspelet Nier som släpptes 2010 och som i sin tur var ett fristående sidospår till serien Drakengaard. Automata utspelar sig dock flera tusen år efter de tidigare spelen och det behövs inga förkunskaper för att uppskatta berättelsen. Men, det ger djupare inlevelse att känna till världen det utspelar sig i.

I en postapokalyptisk framtid har människan flytt jorden och bosatt sig på månen efter en attack från en främmande fiende från rymden. Kvar blev hotfulla maskiner som koloniserat jorden och hindrar människan att komma tillbaka. Jag följer de två stridsandroiderna 2B och 9S som är utsända för att samla information och skapa väg för människornas motståndsrörelse.

Jämför priser på Nier Automata (Prisjakt).

Världens bästa Platinum Games

Nier Automata är skapat av Platinum Games som är världens mest meriterade studio för tajta actionspel. På deras resumé finns genrens bästa titlar med Bayonetta, Metal Gear Rising: Revengeance och Vanquish. Nier Automata är ett rollspel med en öppen värld att utforska och karaktärer att utveckla, men tyngdpunkten ligger på snabba och följsamma strider. Dessa är briljant välgjorda och låter mig bygga och variera spelstil med svärd, spjut och nävar, helt efter eget tycke. Det är ett utmanande spel som straffar mig hårt om jag inte är med på noterna. Döden kräver att jag måste ta mig till den plats jag stupade och hämta upp allt jag samlat hittills, misslyckas jag är det borta för alltid. Hårt men rättvist.

Jag håller mig på kanten

På grund av de tvära hoppen mellan genrer och djärva vändningar i berättelsen som utforskar maskiners sökande efter mening vet jag aldrig vad jag ska vänta mig av spelet. Det håller mig på kanten genom hela spelet. Jag tog mig igenom spelet på runt sju timmar, men har då bara sett ett av 26(!) olika slut på berättelsen – ok, det är runt fem av dem som har substans. Varje omspelning ger mig motiverande nya upplevelser och låter mig dyka djupare i den filosofiska historien.

Hjärtat slår snabbare

Spelets skapare Yoko Taro har sagt: ”Antalet välgjorda spel har ökat, men samtidigt har de spel som gör att hjärtat slår snabbare, de som gör att jag inte vet vad som väntar, de har minskat.” Nier Automata fyller det tomrummet och jag ser spänt fram emot att ta mig igenom de kommande fem sluten.

• Genre Rollspel, Action
  • Format PS4, PC
  • Utvecklare Platinum Games