4

Recension: Metroid: Samus Returns

Samus är tillbaka, och den här gången är det på riktigt

Efter snedstegen Other M och Federation Force är Metroid-serien återigen på allas läppar. Metroid Prime 4 är utannonserat till Nintendo Switch och redan nu får vi den här omgjorda Gameboy-klassikern från 1991.

Om det är något Metroidspel som ofta glömts bort så är det Metroid: Return of Samus. Spelet släpptes på Nintendos bärbara spelkonsol Gameboy 1991, mellan det första spelet som alla 80-talister minns från sin barndom och seriens höjdpunkt Super Metroid. Om dess undanskuffade plats i spelhistorien är välförtjänt eller inte är svårt att säga, men den monokroma färgskalan och bristen på inbyggd karta har sannerligen inte gjort oss sugna på att undersöka saken närmare.

Jämför priser på Metroid: Samus Returns här (Prisjakt).

Mer än bara en grafisk uppdatering

Nu har Mercury Steam kavlat upp ärmarna, gått tillbaka till originalspelet och gjort om det från grunden. Premissen och den övergripande handlingen är den samma – men allting annat är nytt. Från den färgsprakande grafiken till den snirkliga bandesignen.

I vanlig ordning handlar det om att navigera genom en gigantisk labyrint, utforska varje skrymsle och sakta men säkert fylla på sin arsenal av färdigheter: En ny missiltyp låter dig gå tillbaka till spelets första område och skjuta upp den där dörren som du inte kunde öppna förra gången, och när du får en speciell rustning kan du plötsligt röra dig i de puttrande lavaområdena utan att ta skada av värmen.

Nytt möter gammalt

Även om Nintendo 3DS börjar kännas ganska ålderdomlig vid det här laget ser Metroid: Samus Returns riktigt bra ut. Stämningen är tät från början till slut, musiken är läcker och de sparsmakade mellansekvenserna ger hela spelet ett filmiskt anslag. Samus är så tyst och cool som vi vill att hon ska vara, och ju längre ner i planeten hon tar sig, desto mer tryckande känns ensamheten.

Rent spelmekaniskt har man haft den goda smaken att addera flera funktioner som dök upp i senare spel. Men man har också gjort några trevliga tillägg, varav det mest framträdande är möjligheten att lappa till fiender med näven och på så vis utföra kontringar. Det kan låta som en liten grej, men vi skulle vilja påstå att det är det största som har hänt i Metroid-världen på länge: Metroid-spelen har alltid krävt spelarens fulla fokus, och när fienderna när som helst kan göra tjurrusningar mot dig är det viktigare än någonsin att hålla tungan rätt i mun.

Bossfighterna går på rutin

Ett utmärkande drag som man har behållit från originalet är upplägget. För att ta sig längre ner i labyrinten och låsa upp nya områden måste Samus besegra ett antal bossar för att samla på sig deras dna. Eftersom de är 40 till antalet hade det kanske varit lite väl att hoppas på att de skulle vara lika intressanta som de ikoniska bossarna från ett spel som Super Metroid, men att i princip samma bosstrid repeteras om och om igen är ändå en svaghet.

Okej, ett sidscrollande Metroid-spel till Nintendo Switch med ännu modernare grafik hade naturligtvis varit att föredra. Men sett till vad det är känns Metroid: Samus Returns som en lyckad återkomst, värdig en av spelhistoriens största hjältinnor.

• Genre Äventyr
  • Format 3DS
  • Utvecklare Mercury Steam/Nintendo EPD