4

Recension: Matterfall

Blixtrande snygg arkadshooter

Ta ett djupt andetag och fokusera, för när Matterfall kickar igång är det frenetiskt och oförlåtande. Finska Housemarques senaste spel med klara arkadvibbar är intensivt, färgsprakande och riktigt roligt.

Huawei

Handlingen förklaras i spelets minutlånga intro och mycket mer behöver du inte veta förrän det är dags att börja skjuta vilt omkring dig. Materia som forskats fram som ett vapen har infekterat en planet och tagit kontroll över maskiner som nu gör allt i sin makt för att förgöra dig. Huvudkaraktären går under namnet Avalon Darrow och besitter förmågan att absorbera materia, frysa sina fiender, springa genom kulregn och en bred vapenarsenal. I denna tvådimensionella värld ska du kriga dig igenom en aldrig sinande storm av fiender och enorma, svåra bossar.

Jämför priser på Matterfall här (Prisjakt).

Plattformsaction med nostalgifaktor

Skjut, hoppa, glid, ducka – du känner igen det från spel som både Metroid och Megaman. Släng in en dos arkadkänsla med poängjagande och oändligt med fiender att pulverisera, så har du Matterfall i ett nötskal.

Musiken är ett kapitel för sig som med pulserande elektroslingor kastar spelaren rätt in i 80-talet. Matterfall får höga stilpoäng både utseende- och ljudmässigt, samtidigt som du får mycket spelglädje för pengarna. Men, även om miljöerna är snygga och skiftar från nivå till nivå, så står det ganska still när det kommer till variation i striderna. Du möter i stort sett samma fiender på alla nivåer, och som dödas på samma sätt. Den enda skillnaden är att de hela tiden blir fler, och med tiden gör det att spelet känns innovationslöst.

Utmanande och belönande

Matterfall är ett mycket utmanande spel. I synnerhet de panikartade bosstriderna som till en början ser omöjliga ut – även på de lägre svårighetsgraderna. Du får även möjligheten att använda din Playstation 4-handkontroll till max. Matterfall nyttjar hela kontrollpaletten med en mängd funktioner, som i de allra flesta lägen ska bemästras samtidigt för att du ska klara dig helskinnad ur de pressade situationerna. Men, med träning kommer färdighet. När du väl fokuserar, får ett grepp om det komplicerade kontrollsystemet och tar dig igenom nivåerna levande så är känslan av belöning total.

Matterfall är en härlig arkadshooter i ett rasande tempo. Nackdelen är att du tar dig igenom spelets 12 nivåer snabbt. Tur då att utmaningen är stor på vägen och att en genomspelning knappast är en dans på rosor.

• Genre Action
  • Format PS4
  • Utvecklare Housemarque