2

Recension: Mass Effect: Andromeda

Sövande rymdäventyr

Mass Effect: Andromeda är en efterlängtad uppföljare till den unisont hyllade rymdtrilogin. Tyvärr dog hajpen i samma sekund som releasen.

Libratone Too

634 år har passerat sedan den första Mass Effect-trilogin fick sitt avslut. Jorden och Vintergatan är inte längre en härlig plats att bo på, vilket lett mänskligheten till att söka ett nytt bo. Rymdarken Hyperion, fylld med 20.000 förväntansfulla jordbor, har gett sig av på en resa till Andromeda-galaxen där ryktet gått guld och gröna skogar. Istället möts de av ödemarker och fula, arga utomjordingar som inte direkt välkomnar dig med öppna armar. När vår huvudkaraktär, du kan välja mellan Scott eller Sara Ryder, förlorar sin farsa i en gigantisk gravitationsexplosion är det dags att axla manteln som Pathfinder och hitta en ny plats för mänskligheten att slå sig till ro på.

Stillastående story

Det börjar bra med en tät atmosfär och en handling dold i mystik. Vart är mänskligheten på väg och vad döljer sig egentligen bakom drömmarna om en ny värld? Efter en storslagen inledning saktar storyn ner tvärt och engagemanget dalar snabbt. Vi tar oss fram genom en stelopererad story i sövande tempo och sidouppdrag som innebär ett evigt rännande fram och tillbaka. De ändlösa dialogerna med spelets platta karaktärer bidrar inte direkt till ett ökat engagemang. Det fanns en premiss som på förhand kändes spännande och full av möjligheter men som i praktiken inte tagits till vara på.

Katastrofala animationer i vackra miljöer

Det är egentligen inte manusets fel att vi serveras platta karaktärer. Det är den bedrövliga ansiktsanimationen som sätter käppar i hjulet. Snedsteget är svårt att förlåta och sätter helt enkelt en stor del av känslan i rubbning. Dialogscenerna får en att tänka på slarvigt dubbade kung fu-filmer från 70-talet. Förvisso skapar detta ofrivillig komik som höjer underhållningsvärdet, men det gör också att spelet tappar trovärdighet.

När det väl är dags att faktiskt ge sig ut på äventyr och spela, vilket tyvärr allt för ofta avbryts av just ovan nämnda dialogscener, så bjuds vi på gnistrande grafik och spektakulära miljöer med stor variation. Upptäcktsresandet känns därför spännande och ingen planet är den andra lik, både utseendemässigt och i hur man tar sig fram och interagerar med sin omgivning.

Action som levererar

När tempot väl höjs visar sig Mass Effect: Andromeda från sin bästa sida. Actionsekvenserna ger dig chansen att tänka strategiskt, men att även ta beslutet att en tjurrusning mot fienden är bästa taktik. Kontrollerna fungerar smidigt och att variera vapenkraft beroende på situation går blixtsnabbt med ett tydligt knappsystem. Däremot är menynavigeringen och i synnerhet hur du uppgraderar vapen och din karaktär snurrigt och opedagogiskt. Jag tröttnar snabbt och slentrianbygger min karaktär och dess färdigheter.

Mass Effect: Andromeda är en stor besvikelse som verkligen hade behövt extra tid på ritbordet. Idén fanns, men ett välplanerat utförande lös med sin frånvaro.

• Genre Äventyr, Action
  • Antal spelare online 2