3

Recension: Gravity Rush 2

Magisk yta men sviktande spelglädje

Spänn fast dig – med Gravity Rush 2 blir det åka av. Vi bjuds på högintensiva strider och färgsprakande design, men tyvärr även uppdrag med påtaglig variationsbrist.

Gravity Rush, den första delen av sagan där bändandet av fysikens lagar står i rampljuset, släpptes först till den bärbara konsolen Playstation Vita 2012. Så sent som förra året kom en remastrad version till Playstation 4. Båda editionerna blev unisont hyllade av en enig kritikerkår. Med andra ord är förväntningarna högt ställda på Gravity Rush 2 till Playstation 4.

Jämför priser på Gravity Rush 2 här.

Gravity-Rush-2_strid

Ett tvärkast rakt in i handlingen

Har man inte spelat föregångaren så kommer man garanterat känna sig lost i introduktionen. Dessutom förlitar sig utvecklarna på att man sett en film på Youtube som fyller i luckorna om vad som hänt mellan slutet på första spelet och hur vår huvudkaraktär, Kat, vaknar upp i en fattig gruvkoloni i introduktionen till Gravity Rush 2. Därefter följer en kamp mot militären och överklassen, men framförallt en kamp för de fattigas och svagas överlevnad.

Trollbindande lek med gravitationen

Spelets största behållning är tveklöst frihetskänslan. Med hjälp av den magiska katten Dusty besitter nämligen Kat kraften att kontrollera gravitationen. Det är en fröjd för ögat att kasta sig mellan de svävande städerna, springa vertikalt uppför byggnaderna eller flyga genom luften som en projektil i jakten på nästa uppdrag. Att vi dessutom befinner oss i en enormt vacker, celshadad och estetiskt fullträff till spelvärld gör upplevelsen ännu bättre.

Så länge tempot inte är alltför högt kan du ta god tid på dig att styra kameran för att njuta av omgivningen du flyger igenom. Men så fort intensiteten skruvas upp kan kameran vara riktigt förrädisk och upprepade gånger tappar jag kontrollen och vet inte var jag befinner mig. Den hänger helt enkelt inte med i gravitationssvängarna och skapar istället frustration i de situationer där färdigheterna borde komma som bäst till hands.

Gravity-Rush-2_fall

En blixtförälskelse som snabbt mattas av

Till en början känner man sig hoppfull av Gravity Rush 2. De skimrande pusselbitarna finns där och det är lätt att förälska sig i grafiken, serietidningsestetiken, spelkänslan och vår modiga huvudkaraktär. Men, allt eftersom spelet fortskrider upptäcker man att spelet är mer av ett koncept utan särskilt många överraskningar. Handlingen går framåt i maklig takt och på vägen tas du ifrån frihetskänslan totalt genom att utsättas för sidouppdrag såsom att leverera festinbjudningar och leta borttappad ballong till ledset överklassbarn.

Även om du under spelets gång uppgraderar dina stridsfärdigheter känns det som att varje sammandrabbning med fienden är den andra lik. Vi serveras till slut den ena slentrianfighten efter den andra och till slut bryr man sig inte utan går istället på autopilot.

Gravity Rush 2 består av en vacker yta och enastående frihetskänsla, men saknar kraften och kreativiteten för att bli mer än ett iögonfallande koncept.

Förhandstitt: Nintendo Switch

• Genre Äventyr, Action