4

Recension: Final Fantasy XV

Fantasins återuppståndelse

Det känns svindlande att det spel som startade som Final Fantasy Versus XIII och slutade som Final Fantasy XV, utannonserades för över tio år sedan. Under den enorma utvecklingstiden har det gått en hel konsolgeneration – håller spelet ihop undrar jag?

Det första jag möts av efter ett dramatiskt intro är fyra snubbar som puttar fram sin bil i öknen med bränslestopp. De klagar på varandra och gnäller över den beklämmande situationen de hamnat i och situationen introducerar mycket snyggt de kommande femtio timmarna av ett äventyr av gigantiska proportioner.

Jämför priser på Final Fantasy XV här.

Final-Fantasy-XV_rhino

En fantastisk roadtrip

Bara några timmar in i spelet märker jag att detta inte är berättelsen om en person som växer för att ta ansvar att rädda världen från ondska, utan det är historia om fyra vänner som tar en roadtrip genom landet för att eskortera sin bästa vän till sitt bröllop. Det hela kretsar runt Prins Noctis av Insomnia som sänds iväg av sin far för att möta sin kommande brud. Vad Noctis inte känner till är att hans far förutser en attack från grannlandet som de legat i krig med i flera decennier, och skickar därför iväg sin tronarvinge innan Insomnia belägras.

Final-Fantasy-XV_car

Nej, berättelsen håller faktiskt inte ihop

Det hela kunde ha varit en dramatisk pjäs i sann Final Fantasy-anda, men storyn tappar fart ganska omedelbart efter att Noctis lämnat staden, helt ovetandes om det stundande kriget. Det märks tydligt att utvecklaren har haft olika fokus med spelet under alla dessa år eftersom storyn finns där i bakgrunden, men aldrig riktigt hittar fram. Den förmedlas via radioapparater i caféer du besöker eller via kungens utsände som rakt upp berättar vad som hänt i fem minuter. Hela tiden refereras till personer och länder som jag aldrig introducerats för och saknar relation till. Om du vill ha större inblick i storyn rekommenderar jag filmen Kingsglaive som släpptes parallellt med spelet, den förklarar mycket och fyller i luckorna. Personligen förstår jag inte varför den inte kunde ha varit integrerad som mellansekvenser istället.

Final-Fantasy-XV_levithan

Vacker öppen värld

Världen i Final Fantasy XV är enorm och känns levande och trovärdig. Den är spelets absolut största styrka och sträcker sig från torra ökenområden till soliga stränder och klippor till regntunga och mulna barrskogar. Varje område har sin egen fauna och flora som är en självklar del av världen och det finns ständigt nya städer, små samhällen och grottor att utforska. Det hela ritas upp med imponerande grafik som imponerar på mig på ett sätt som öppna världar sällan lyckats med.

Snabbt och flytande stridssystem

Det nya systemet för strider kommer att vara en vattendelare för många spelare. De senaste spelen har tagit upp tempot i striderna och släppt sina turordningsbaserade rötter, men den här gången är det helt öppet! Kort sagt är det en kombination av strategi och klassisk hack ’n slash-action. Du kontrollerar endast Noctis och dina kompisar sköter sig själva förutom möjligheten att ge dem specialkommandon. Tyvärr har både summons och magi tagit ett steg tillbaka till förmån för action.

Final-Fantasy-XV-Malboro

Ett unikt äventyr

Jag är oerhört splittrad till Final Fantasy XV, men det var väl ändå väntat. Jag måste säga att jag knappt haft lika roligt med något spel under 2016, men samtidigt är bristerna i tempot och storyn så uppenbara att jag biter mig i knogen. Trots alla sina defekter är det fortfarande ett unikt äventyr som jag inte skulle vilja missa. Men det är långt ifrån seriens bästa.

Förhandstitt: Nintendo Switch

• Genre Rollspel
  • Format PS4, Xbox One