4

Recension: Fifa 17

Avspark för årets fotbollsfest

När EA Sports kickar igång sin digitala fotbollssäsong är det inte bara spelartrupperna och designen på matchtröjorna som uppdaterats. Förutom förbättrad fysik och en mer kraftfull grafikmotor introduceras också ett helt nytt spelläge i Fifa 17.

Fifa-serien har gått på tomgång i ett par år nu, med spel som varit stabila men med få nyheter. I Fifa 17 är det nya spelläget “The journey” ett välkommet tillskott och ett underhållande alternativ till det lite uttjatade karriärläget. Spelaren axlar rollen som den lovande fotbollstalangen Alex Hunter och följer honom på de med- och motgångar det innebär att bli fotbollsproffs. Stressiga intervjuer varvas med konfrontationer med stöddiga lagkamrater och stöttande samtal från familjemedlemmar. Det påminner mycket om be-a-pro-läget, fast med mellansekvenser inpetade mellan matcherna och träningarna.

Jämför priser på Fifa 17 här.

fifa-17-the-journey

Slipade detaljer

Den svenskutvecklade grafikmotorn Frostbite levererar en detaljrikedom som är otroligt hög. Spelet flyter på bra och fysiken både på spelare och boll känns fantastisk. Det visar sig bäst när det kommer till de fasta situationerna. Med hjälp av en markör kan man beräkna var bollen kommer landa, och trycker man då fram sina tyngre spelare så ökar chanserna till nickmål rejält. Glidtacklingarna upplevs också bättre än någonsin, men även kraften i passningar och skott känns väldigt välbalanserad.

fifa-17_james

Något för alla

Fifa 17 är ett ambitöst fotbollsprojekt vilket medfört en svår inlärning. Framförallt är det försvarsspelet som det kan ta en stund att vänja sig vid eftersom det ibland är fruktansvärt svårt att få tag på bollen. Hamnar man i tidigt underläge så börjar motståndarna snabbt döda av tiden, och det är frustrerande när i stort sett samtliga lag håller världsklass i passningsspelet. Men när kontrollen väl sitter så är Fifa 17 en härlig fotbollsupplevelse.

Oavsett om man föredrar att spela online eller multiplayer så finns det något för alla, och det nya spelläget The Journey är ett lika välkommet som underhållande tillägg som förhoppningsvis återkommer även i Fifa 18.

• Genre Sport
  • Format PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One, PC
  • Antal spelare 4